Tι είναι το brand storytelling
Βrand Storytelling είναι η δημιουργία μίας αφήγησης γύρω από την ιστορία της επωνυμίας σας. Στόχος του Βrand Storytelling είναι να παρουσιάσετε την αποστολή του brand σας στο κοινό σας, με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργηθεί σύνδεση και να ταυτιστεί μαζί σας, να ενστερνιστεί τη φιλοσοφία σας και να στηρίξει την αποστολή σας.
Όπως έγραψε ο Seth Godin, «προωθώντας τη δουλειά σου διεκδικείς κάτι καλύτερο». Και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να διεκδικήσετε ένα μερίδιο στην αγορά από το να προωθήσετε τη δουλειά σας μέσα μία αφήγηση. Ένα καλό αφήγημα μπορεί να σας βοηθήσει να προωθήσετε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας αποτελεσματικά δημιουργώντας συναισθηματική σύνδεση με το κοινό σας.
Γιατί είναι σημαντικό το brand storytelling;
Οι άνθρωποι, εδώ και αιώνες, μεταφέρουμε πληροφορίες και εμπειρίες μέσα από την αφήγηση. Έτσι, έχουμε αναπτύξει μία ανεξάντλητη επιθυμία να ακούμε και να λέμε ιστορίες. Οι αφηγήσεις έχουν γίνει κομμάτι του DNA μας και είμαστε, κατά κάποιο τρόπο, «εθισμένοι» σε αυτές.
Το brand storytelling στοχεύει σε αυτό το κομμάτι της ανθρώπινης φύσης. Οι επιχειρήσεις μοιράζονται με το κοινό τους τη μοναδική πρόταση αξίας που τις διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό επιδιώκοντας τη σύνδεση με το κοινό.
Όταν το κοινό ταυτιστεί με την αφήγησή σας, η υποσυνείδητη σύνδεσή του με αυτή το ωθεί σε αλληλεπίδραση με την επωνυμία σας. Αυτό συμβαίνει γιατί οι άνθρωποι δεν στέκονται σε πληροφορίες, αλλά σε αφηγήσεις που τους θυμίζουν κομμάτια τους εαυτού τους. Η συναισθηματική σύνδεση οδηγεί σε μία διαρκή επίδραση με το κοινό σας.
Ποια είναι τα οφέλη του brand storytelling για τις επιχειρήσεις;
Το brand storytelling εφαρμόζεται τόσο από μικρές όσο και από μεγάλες επιχειρήσεις. Μέσα από το brand storytelling μπορείτε να μοιραστείτε τον λόγο που δημιουργήθηκε η εταιρεία σας και τι σας παρακινεί να προσπαθείτε καθημερινά για να πραγματοποιήσετε το όραμά σας. Παράλληλα, να δώσετε στο κοινό σας μια εσωτερική ματιά στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η εταιρεία σας. Όλα αυτά είναι ιδιαίτερα αποδοτικά για την επιχείρησή σας, αφού οδηγούν σε:
- Προσέλκυση κοινού. Η τέχνη της αφήγησης χρησιμοποιείται για χιλιάδες χρόνια επηρεάζοντας συχνά τις αποφάσεις των ανθρώπων. Έτσι, πολλές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το storytelling για να χτίσουν μία ελκυστική εταιρική ταυτότητα και να προσελκύσουν το κοινό-στόχο με εργαλείο το συναίσθημα.
- Eνίσχυση των πωλήσεων. Τα πετυχημένα brands που πετυχαίνουν μεγάλες πωλήσεις δεν επικεντρώνονται σε τεχνικά χαρακτηριστικά των προϊόντων ή των υπηρεσιών. Αντίθετα, χρησιμοποιούν το κατάλληλο αφήγημα για να εστιάσουν στα πλεονεκτήματά τους. Για παράδειγμα, η Porsche δεν πουλάει αυτοκίνητα, πουλάει πολυτέλεια. Όμοια, ένα ταξιδιωτικό γραφείο εστιάζει στη ξεγνοιασιά και την άνεση που προσφέρει, ενώ ένα δικηγορικό γραφείο στην εγκυρότητα και την ασφάλεια που παρέχει. Ένα αφήγημα που κινητοποιεί θετικά συναισθήματα, συχνά σε συνδυασμό με την αίσθηση του επείγοντος, μπορεί να ενισχύσει τις πωλήσεις.
- Διαφοροποίηση του brand. Μέσα από το αφήγημά σας, παρουσιάζετε στο κοινό σας τι προσφέρει το brand σας και με ποιον τρόπο μπορεί να ενισχύσει την εμπειρία των καταναλωτών. Προβάλλοντας μέσα από το αφήγημά σας τα πλεονεκτήματα που διακρίνουν το brand σας από τον ανταγωνισμό και το όφελος που μπορεί να αποκομίσει το κοινό, κάνετε την κατάλληλη τοποθέτηση (positioning) στην αγορά και διαφοροποιείστε από τον ανταγωνισμό.
- Οικοδόμηση εμπιστοσύνης. Όταν μοιράζεστε πληροφορίες μέσα από μία ιστορία παρουσιάζετε μία ολοκληρωμένη εικόνα του brand σας, που εμπεριέχει πολλά περισσότερα από προϊόντα, υπηρεσίες και τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα οι αξίες που διαμόρφωσαν την κουλτούρα της επωνυμίας σας. Έτσι, προσκαλείτε το κοινό να σας γνωρίσει και να συνδεθεί με την επωνυμία σας. Όλα αυτά ενισχύουν το brand awareness, ενώ σταδιακά οικοδομούν την εμπιστοσύνη και την αφοσίωση του κοινού σας.
Πώς θα δημιουργήσω ένα brand story;
Πριν δημιουργήσετε το αφήγημα του brand σας είναι σημαντικό να έχετε καθορίσει το πλαίσιο της ιστορίας σας. Φροντίστε να το διαμορφώσετε με τέτοιο τρόπο ώστε να οδηγήσει το κοινό σας, υποσυνείδητα, να νιώσει οικειότητα.
- Καθορίστε το στοχευμένο κοινό. Πού βρίσκεται το κοινό-στόχος; Με τι ασχολείται; Πώς νιώθει; Οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα θα σας βοηθήσουν να χτίσετε τον χαρακτήρα του ήρωα της ιστορίας σας. Οι χαρακτήρες πρέπει να ταυτίζονται με τις αξίες της επωνυμίας σας, είτε πρόκειται για τον ιδρυτή της είτε για τους πελάτες σας. Μία χρήσιμη πρακτική είναι η έρευνα αγοράς και η δημιουργία buyer personas. Η δημιουργία προφίλ των ιδανικών πελατών, θα σας βοηθήσουν να διαμορφώσετε το πλαίσιο του αφηγήματός σας και να απευθύνετε το μήνυμά σας στα άτομα που είναι πιο πιθανό να αλληλεπιδράσουν.
- Εστιάστε στις ανάγκες του κοινού σας. Εντοπίστε ποιες είναι οι επιθυμίες, οι ανάγκες και τα προβλήματα του κοινού σας. Συμπεριλάβετέ τα στην ιστορία σας όσο πιο παραστατικά γίνεται, ώστε το κοινό σας να ταυτιστεί με τον ήρωα και τα προβλήματά του. Έτσι, θα πετύχετε μεγαλύτερη απήχηση.
- Προσδιορίστε το μήνυμα. Το μήνυμά σας είναι το θεμέλιο της ιστορίας σας. Ποιος είναι ο στόχος του αφηγήματός σας; Τι θέλετε να πετύχετε μέσα από αυτό; Να προωθήσετε ένα προϊόν ή να συστηθείτε στο κοινό σας και να μοιραστείτε τις αξίες σας; Προσδιορίστε τις προκλήσεις και τα εμπόδια αντιμετωπίζει ο ήρωας της ιστορίας σας και ξετυλίξτε το αφήγημά σας γύρω από μία κεντρική ιδέα προσδίδοντας ανάλογη ροή και ένταση.
- Προσθέστε ένα Call-to-Action. Το πρόβλημα πυροδοτεί την ανάγκη για δράση. Παρουσιάστε λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του κοινού σας και εξηγήστε με ποιόν τρόπο μπορεί η δική σας επωνυμία να το βοηθήσει να τα αποφύγει στο μέλλον. Προσκαλέστε το κοινό σας να ξεπεράσει τους φόβους του και να σας εμπιστευθεί. Εφόσον επιδιώκετε τη συναισθηματική του επένδυση, φροντίστε να χρησιμοποιήσετε την κατάλληλη γλώσσα.
- Παρουσιάστε τη νέα πραγματικότητα. Πρόκειται για τη νέα εκδοχή της καθημερινότητας, απαλλαγμένης από τα προβλήματα που απασχολούσαν το κοινό σας. Η λύση, το αίσιο τέλος, είναι η ανταμοιβή του για την επένδυση που έκανε όταν εμπιστεύθηκε το brand σας.
Tips για ένα πετυχημένο brand story
Η δημιουργία ενός πετυχημένουbrand story δεν είναι απλή υπόθεση, τόσο στο business branding όσο και στο personal branding. Η αγορά είναι κορεσμένη και η προσοχή του καταναλωτικού κοινού πιο περιορισμένη από ποτέ. Για είναι επιτυχημένο το αφήγημά σας πρέπει να προσέξετε τα εξής σημεία:Για είναι επιτυχημένο το αφήγημά σας πρέπει να εστιάσετε στα εξής σημεία:
- Αυθεντικότητα: παρουσιάστε όχι μόνο τις επιτυχές αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίσατε για να φτάσει η επιχείρησή σας στη σημερινή μορφή.
- Αμεσότητα: μοιραστείτε την αποστολή σας με το κοινό. Τι δεσμεύεστε να παρέχετε σε αντάλλαγμα της αμοιβής σας; Ποιο είναι το αποτέλεσμα που θα πρέπει να περιμένουν όσοι σας επιλέξουν;
- Απλότητα: αποφύγετε τις υπερβολές και μοιραστείτε μόνο τις αναγκαίες πληροφορίες, που θα τραβήξουν την προσοχή του κονού σας. Χρησιμοποιήστε απλή και κατανοητή γλώσσα για να μεταδώσετε τα μηνύματά σας.
- Χρήση συναισθηματικής γλώσσας: εφαρμόστε την επίκληση στο συναίσθημα για να δημιουργήσετε εικόνες (χαράς, ενσυναίσθησης) που θα παρακινήσουν το κοινό σας να ταυτιστεί με τη φιλοσοφία του brand σας.
- Συνέπεια: μοιραστείτε το αφήγημά σας σε όλες τις πλατφόρμες, ανάλογα με τις προτιμήσεις του κοινού που θέλετε να προσελκύσετε.
Η μεγάλη πρόκληση είναι να κερδίσετε την εμπιστοσύνη του κοινού σας. Επιδιώξτε την κριτική κοινού και πελατών και ενσωματώστε τις μαρτυρίες τους στο αφήγημά σας.
Ζητήστε τη συνδρομή ενός εξειδικευμένου copywriter, που θα σας καθοδηγήσει ή θα αναλάβει τη δημιουργία της δικής σας ιστορίας με τη χρήση τεχνικών αφήγησης.
Πώς να χρησιμοποιήσω το Brand Story;
Όταν το αφήγημά σας είναι έτοιμο, μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε για να ενισχύσετε τη στρατηγική μάρκετινγκ της επιχείρησής σας. Η ιστορία σας μπορεί να βρει εφαρμογή σε διάφορους τομείς, όπως το μάρκετινγκ περιεχομένου με άρθρα ιστολογίου, podcasts ή βίντεο, οι αναρτήσεις στα Social Media και οι καμπάνιες Email marketing.
Ένα από τα πιο πετυχημένα παραδείγματα πετυχημένου Βrand Storytelling για επιχειρήσεις είναι αυτό της Nike, που έχει έχει καταφέρει να εμπνέει το κοινό της μέσα από τις ιστορίες σπουδαίων αθλητών. Το αφήγημά κινείται γύρω από την καμπάνια «Just Do It» και επικεντρώνεται σε αθλητές που ξεπερνούν τα όρια και τις προκλήσεις.
Συμπέρασμα
Το Βrand Storytelling είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για τις επιχειρήσεις που επιδιώκουν να συνδεθούν με το κοινό τους, να ενισχύσους τη δημιουργία δυνητικών πελατών, να αυξήσουν τις μετατροπές και να αποκτήσουν πελάτες που επιστρέφουν. Μία ιστορία που απηχεί τις ανάγκες και τις επιθυμίες του κοινού σας αυξάνει τη δέσμευση και την αφοσίωση των πελατών και οδηγεί τη στρατηγική digital marketing στην επιτυχία.
Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κατευθείαν στο email σου όλα τα τελευταία άρθρα, με συμβουλές και χρήσιμα tips.