Τι είναι το Content Marketing (2023)

Τι είναι Content Marketing

Το μάρκετινγκ περιεχομένου ή Content Marketing είναι μία πελατοκεντρική στρατηγική digital marketing που εστιάζει στην προσέλκυση, τη δέσμευση και τη διατήρηση του κοινού. Το μάρκετινγκ περιεχομένου έχει ως στόχο να προκαλέσει το ενδιαφέρον του κοινού για προϊόντα ή υπηρεσίες. Είναι μία μακροχρόνια διαδικασία που προωθεί τη δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης με το στοχευμένο κοινό. Βασίζεται σε δύο κύριους πυλώνες: τη συνέπεια και το εξαιρετικό περιεχόμενο.  

Σύμφωνα με το Content Marketing Institute, «Το μάρκετινγκ περιεχομένου είναι μια στρατηγική προσέγγιση μάρκετινγκ που επικεντρώνεται στη δημιουργία και τη διανομή πολύτιμου, σχετικού και συνεπούς περιεχομένου για την προσέλκυση και τη διατήρηση ενός σαφώς καθορισμένου κοινού — και, τελικά, για την προώθηση της κερδοφόρας δράσης των πελατών».

Tα μέσα που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της στρατηγικής μάρκετινγκ περιεχομένου είναι το γραπτό περιεχόμενο, αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, γραφήματα, ακουστικά και οπτικά πολυμέσα. Όλα αυτά προσφέρουν απαντήσεις στα ερωτήματα ή λύσεις στα προβλήματα του στοχευμένου κοινού, μέσα από το οποίο θα προκύψουν οι δυνητικοί πελάτες.

Αφού δούμε αναλυτικά τα είδη του μάρκετινγκ περιεχομένου, θα εξηγήσουμε ποια είναι τα βασικά βήματα για το σχεδιασμό μίας ολοκληρωμένης στρατηγικής Content Marketing.

Content Marketing και SEO

Μία στρατηγική μάρκετινγκ περιεχομένου δεν νοείται χωρίς τη βελτιστοποίηση SEO. SEO και μάρκετινγκ περιεχομένου είναι δύο τομείς που αλληλοσυμπληρώνονται. Το SEO επικεντρώνεται στην αύξηση της επισκεψιμότητας σε έναν ιστότοπο με τη χρήση πλούσιου και πρωτότυπου (γραπτού) περιεχομένου. Από την άλλη, το Content Marketing εστιάζει στη χρήση πολύτιμου και συναφούς περιεχομένου για την προώθηση μίας επωνυμίας. Αν και το περιεχόμενο αποτελεί ένα από τα βασικά κομμάτια του SEO, η κειμενογράφηση ιστοσελίδων με βελτιστοποιημένο περιεχόμενο για τις μηχανές αναζήτησης περιλαμβάνει πολλές περισσότερες παραμέτρους.

Το Content Marketing είναι αποτελεσματικό όταν συνδυάζεται με τις σωστές πρακτικές White Hat SEO. Το πιο νευραλγικό σημείο του SEO είναι η έρευνα για τις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά, που συμφωνούν με την πρόθεση αναζήτησης των χρηστών του διαδικτύου. Στόχος είναι η προώθηση ιστοσελίδων μέσα από την υψηλή κατάταξη στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Το νέο ή ανανεωμένο, πρωτότυπο περιεχόμενο αξιολογείται θετικά από τη Google. Ωστόσο, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην αποφυγή υπερβολικής επανάληψης των keywords (keyword stuffing), που μπορεί να οδηγήσει στα αντίθετα αποτελέσματα.

Άλλα, εξίσου σημαντικά κομμάτια του SEO, είναι η βελτιστοποίηση των μεταδεδομένων, η συμμόρφωση με τους τεχνικούς κανόνες βελτιστοποίησης, που οδηγεί στη βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη, και η δημιουργία συνδέσμων (εσωτερικών, εξωτερικών και backlinks).

Τα είδη του μάρκετινγκ περιεχομένου

Το πλούσιο, ποιοτικό και συναφές περιεχόμενο είναι βασικό συστατικό κάθε τομέα μάρκετινγκ, από το SEO και τα social media μέχρι το PPC και το inbound marketing. Το μάρκετινγκ περιεχομένου φανερώνει τεχνογνωσία, προσδίδει κύρος στην επωνυμία και αξία στο κοινό που απευθύνεται. Όσον αφορά τους υπάρχοντες πελάτες, συμβάλλει στη διατήρηση και υποστήριξή τους, ώστε να επιστρέψουν και να προτείνουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας σε γνωστούς και φίλους. Η κειμενογράφηση (copywriting) περιλαμβάνει τη συνεχή ροή περιεχομένου μέσα από διάφορα κανάλια:

  • Βlog

Τα άρθρα του blog προσφέρουν χώρο για δημιουργικές ιδέες, ανάλογα με το θέμα που καταπιάνονται και το κοινό που στοχεύουν. H δημιουργία blog έχει πολλαπλά οφέλη για κάθε επιχείρηση. Ένα ιστολόγιο με νέο ή ανανεωμένο περιεχόμενο προσελκύει διαρκώς επισκέπτες. Όταν μάλιστα το περιεχόμενο ταυτίζεται με την πρόθεση αναζήτησης, δηλαδή αυτό ακριβώς που ψάχνει ο επισκέπτης, αυτό λειτουργεί υπέρ του ιστοστόπου. Μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής σε μία ιστοσελίδα σημαίνει μικρότερο bounce rate. Η Google αξιολογεί θετικά το αυξημένο ενδιαφέρον του επισκέπτη και χαρακτηρίζει σημαντικό το περιεχόμενο της ιστοσελίδας, που ανεβαίνει σε κατάταξη. Οι αναρτήσεις ιστολογίου είναι η ιδανική μορφή περιεχομένου για την κορυφή της διοχέτευσης μάρκετινγκ (Marketing funnel).

  • Δελτία Τύπου

Tα δελτίου Τύπου απευθύνονται στα μέσα ενημέρωσης και αφορούν ανακοινώσεις, επιχειρηματικά νέα, προώθηση νέων προϊόντων και πρωτοβουλιών, προβολή διακρίσεων ή παρουσίαση νέων συνεργατών. Απευθύνονται σε ευρύ κοινό και έχουν συγκεκριμένη μορφή. Αν ενσωματωθούν και οι κατάλληλες λέξεις-κλειδιά, τότε μπορεί να ενισχύσει σημαντικά το SEO του ιστοτόπου αλλά. Επίσης, μπορεί να δημιουργήσει backlinks με τη δημοσίευσή του σε κάποιον άλλο ιστότοπο.

  • Newsletters

Tο Newsletter είναι ένα εργαλείο ενίσχυσης του branding. Ένα Newsletter μπορεί να περιέχει σημαντικά νέα, ενημερώσεις, πληροφορίες και προσφορές που βοηθούν τους συνδρομητές να καταλάβουν καλύτερα το είδος των υπαρχόντων και των νέων προϊόντων ή υπηρεσιών. Έρχεται να δράσει συμπληρωματικά στα άλλα κανάλια του μάρκετινγκ περιεχομένου. Μέσα από ένα Newsletter μπορεί να αυξηθεί η επισκεψιμότητα παλιότερων αναρτήσεων ιστολογίου ή περιεχομένου ιστοσελίδων. Προσφέρει επίσης χρήσιμα δεδομένα αναφορικά με τη δέσμευση των συνδρομητών, όπως αν προχώρησαν σε επίσκεψη του ιστοτόπου μετά το άνοιγμά του ή όχι. Γι’αυτό, ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δίνεται στην προετοιμασία του Newsletter.

  • White papers

Tα white papers είναι αναλυτικοί οδηγοί προϊόντων ή υπηρεσιών. Στόχος τους είναι να εκπαιδεύσουν τους αναγνώστες και να τους δελεάσουν να προχωρήσουν σε αγορά. Γι’αυτό, γίνεται αναλυτική παρουσίαση των χαρακτηριστικών των προϊόντων ή υπηρεσιών, που βασίζεται σε δεδομένα και όχι σε κριτικές ή γνώμες καταναλωτών. Προσδίδουν αξιοπιστία στην επωνυμία, ενισχύουν τη δέσμευση του κοινού και οδηγούν σε πωλήσεις. Αν ενσωματωθούν και οι κατάλληλες λέξεις-κλειδιά, τότε μπορεί να ενισχύσουν σημαντικά τη βελτιστοποίηση SEO του ιστοτόπου. Επίσης, μπορούν να συμβάλουν στη δημιουργία backlinks με τη δημοσίευσή του σε κάποιον άλλο ιστότοπο.

  • Περιγραφές προϊόντων/υπηρεσιών

Οι περιγραφές προϊόντων ή υπηρεσιών είναι αναπόσπαστο κομμάτι για την προώθηση e-shop. Προσφέρουν σημαντικές πληροφορίες γύρω από τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματά προϊόντων και υπηρεσιών, τονίζοντας τη μοναδικότητά τους και υπογραμμίζοντας σε τι υπερέχουν από εκείνα των ανταγωνιστών. Έτσι, παρέχουν κίνητρο για αγορά στους δυνητικούς πελάτες. Δείτε πώς μπορείτε να προωθήσετε αποτελεσματικά ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.

  • Landing pages

Οι σελίδες προορισμού είναι αυτόνομες σελίδες, όπου καταλήγει ο δυνητικός πελάτης μέσα από έναν σύνδεσμο που στέλνεται τις περισσότερες φορές με email ή βρίσκεται δίπλα σε κάποια διαφήμιση. Στη σελίδα προορισμού υπάρχει συνήθως ένας εκπτωτικός κωδικός ή ένα white paper που μπορεί ο επισκέπτης να χρησιμοποιήσει ή να κατεβάσει. Μία landing page σχεδιάζεται για συγκεκριμένο κοινό με στόχο τη μετατροπή του σε αγοραστές.

  • eBooks

To μεγάλο πλεονέκτημα του ηλεκτρονικού βιβλίου είναι η δυνατότητα λήψης του. Προσφέρει μεγαλύτερη αξία από ένα άρθρο ιστολογίου ή ένα βίντεο στο YouTube, γι’αυτό και χρησιμοποιείται ευρέως για να προσελκύσει δυνητικούς πελάτες. Μέσα στην πληθώρα προϊόντων και υπηρεσιών, το κοινό αναζητά την αξιοπιστία. Ένα e-book είναι ένας καλός τρόπος να δείξετε στο κοινό την αξιοπιστία σας και να καλλιεργήσετε κλίμα εμπιστοσύνης με τους δυνητικούς πελάτες.

  • Case studies

Οι περιπτωσιολογική μελέτη (case study) αποδεικνύει στους δυνητικούς πελάτες ότι αυτό που προσφέρετε αποδίδει. Άλλωστε, η πλειοψηφία των καταναλωτών εμπιστεύεται τις διαδικτυακές κριτικές. Μία περιπτωσιολογική μέλέτη προχωρά ένα βήμα παραπέρα περιγράφοντας το πρόβλημα/πρόκληση και αναλύοντας με πελατοκεντρική προσέγγιση, ποιες ήταν οι κινήσεις για την επίλυσή του και πώς η λύση που δόθηκε οδήγησε στα επιθυμητά αποτελέσματα.  

  • Social media

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν ποικίλους τρόπους προβολής και προώθησης μίας επωνυμίας. Μέσα από τις διάφορες πλατφόρμες (LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, κ.α.) η κάθε επωνυμία μπορεί να προσαρμόσει το μήνυμά της (με quiz, polls, hashtag καμπάνιες, διαγωνισμούς) και να προσεγγίσει το στοχευμένο κοινό, από όπου θα προκύψουν οι δυνητικοί πελάτες.

Οι πλατφόρμες social media, ανάλογα με τον τομέα δραστηριοποίησης, δίνουν τη δυνατότητα επιλογής τόσο για Β2Β όσο και για Β2C επιχειρήσεις. Είναι, ωστόσο, απαραίτητο να γνωρίζετε για ποιο λόγο χρησιμοποιεί το στοχευμένο κοινό τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Με τον τρόπο αυτό είναι δυνατό να εφαρμοστεί μία σωστή διαχείριση social media και μία εξατομικευμένη προσέγγιση, που θα οδηγήσει σε πιο αποτελεσματικό  Social Media Marketing.

  • Infographics

Τα infographics είναι ο πλέον παραστατικός τρόπος για την παρουσίαση πληροφοριών και δεδομένων. Όπως είναι γνωστό, οι περισσότεροι άνθρωποι προσέχουν περισσότερο τα οπτικά μέσα σε σχέση με τα κείμενα. Επομένως, όταν τα δεδομένα παρουσιάζονται με πίνακες και γραφήματα είναι πιο πιθανό να τραβήξετε την προσοχή τους και να διατηρήσετε το ενδιαφέρον τους ζωντανό. Μέσα από τα γραφήματα επικοινωνείτε άμεσα και συνοπτικά το περιεχόμενο στο στοχευμένο κοινό, περιλαμβάνοντας μόνο τις πιο σημαντικές πληροφορίες. Επίσης, στα γραφήματα μπορείτε να ενσωματώσετε το λογότυπο της επωνυμίας σας, την ηλεκτρονική διεύθυνση και τη διεύθυνση του ιστοτόπου σας. Τα infographics βοηθούν στην αύξηση της αναγνωρισιμότητας της επωνυμίας.

  • Video

Το video μάρκετινγκ μπορεί να γίνει μέσα από διάφορα κανάλια. Η δυναμική του έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τις μετατροπές, να βελτιώσει το ROI και να δημιουργήσει σύνδεση με το κοινό. Τα video blogs (vlogs), web demos παρουσιάζουν με άμεσο και διασκεδαστικό τρόπο ιδέες και λύσεις.

Ένα βίντεο με συνεντεύξεις ή μαρτυρίες πελατών έχει τη δύναμη να πείσει τους δυνητικούς πελάτες να προχωρήσουν σε αγορά. Επιπλέον, αυξάνει τον χρόνο που περνούν οι επισκέπτες στην ιστοσελίδα, κάτι που έχει θετικό αντίκτυπο στην εικόνα του ιστοτόπου για τις μηχανές αναζήτησης. Εξάλλου, η παρατεταμένη έκθεση που προσφέρει το βίντεο δημιουργεί στους θεατές του προσμονή για περισσότερο υλικό.

  • Podcast

Στα πλεονεκτήματα του podcast συγκαταλέγεται η αμεσότητα, η αίσθηση ότι ο ομιλητής απευθύνει τα μηνύματα του αποκλειστικά στον ακροατή. Επίσης, η μεγάλη γκάμα θεμάτων, που ανοίγουν χώρο για δημιουργικότητα. Ένα podcast μπορεί κανείς να το κατεβάσει και να το ακούσει όπου κι αν βρίσκεται: στη δουλειά, στο σπίτι, στο δρόμο, στο γυμναστήριο. Εκτός από την ευελιξία στην ακρόασή του, το podcast προσφέρει ευελιξία όσον αφορά τη διάρκεια και τη συχνότητα παρουσίασής του. Με ή χωρίς καλεσμένους, μπορεί να είναι εξίσου περιεκτικό και αποδοτικό. Οδηγεί σε ενίσχυση του κύρους της επωνυμίας προβάλλοντας τεχνογνωσία πάνω στο θέμα που παρουσιάζεται.

Διαβάστε επίσης: Social SEO: το SEO στα social media

Content Marketing και αγοραστικό ταξίδι

Για να είναι αποδοτικό το Content Marketing, είναι απαραίτητο να παρέχει στον δυνητικό πελάτη το κατάλληλο είδος περιεχομένου σε όποιο στάδιο του buyer journey βρίσκεται. Το αγοραστικό ταξίδι, είναι ο όρος που δόθηκε για τη διαδικασία μέσα από την οποία ένας δυνητικός πελάτης μετατρέπεται σε αγοραστή. Αυτή χωρίζεται σε πέντε στάδια.

Τα δύο πρώτα, συνειδητοποίηση και σκέψη, προηγούνται της αγοράς και περιλαμβάνουν τη συνειδητοποίηση της ανάγκης για ένα προϊόν ή μία υπηρεσία και τη σύγκριση των διαθέσιμων επιλογών. Κατά την αγορά, ο πελάτης επιλέγει το προϊόν ή την υπηρεσία και προχωρά στην αγορά. Το τέταρτο στάδιο έπεται της αγοράς και περιλαμβάνει τη διατήρηση, δηλαδή την επιστροφή του ικανοποιημένου πλέον καταναλωτή για νέα αγορά, και την υποστήριξη, όπου ο πελάτης σάς προτείνει σε φίλους. Όλα τα παραπάνω είναι ανάγκη να ληφθούν υπόψη πριν τον σχεδιασμό της στρατηγικής Content Marketing, καθώς το περιεχόμενο θα προσαρμοστεί ανάλογα με το στάδιο του αγοραστικού ταξιδιού όπου βρίσκεται ο δυνητικός πελάτης.

Η στρατηγική Content Marketing

Ο σχεδιασμός μίας στρατηγικής μάρκετινγκ περιεχομένου είναι απαραίτητος για την οργάνωση, την υλοποίηση και τη διανομή του περιεχομένου. Προχωρώντας στον σχεδιασμό μίας ολοκληρωμένης στρατηγικής, είναι απαραίτητο να απαντηθούν τα παρακάτω ερωτήματα:

Γιατί δημιουργώ περιεχόμενο; Το σημείο εκκίνησης πρέπει να είναι το σημείο υπεροχής, αυτό που σας διαφοροποιεί από τους υπόλοιπους. Αξιοποιώντας το με τον κατάλληλο τρόπο μπορείτε να καθιερωθείτε ως μία αξιόπιστη πηγή περιεχομένου και να γίνετε ανταγωνιστικοί.

Σε ποιους απευθύνομαι; Είναι απαραίτητο να γνωρίζετε ποιο είναι το κοινό που στοχεύετε. Ξεκινήστε εξετάζοντας τις τάσεις του κλάδου και δυνητικούς πελάτες που δεν γνωρίζατε ή ίσως δεν είχατε σκεφτεί ποτέ να προσελκύσετε.

Τι μοναδικό προσφέρω; Η σαφής τοποθέτηση της επωνυμίας σε μία καθορισμένη θέση και η διοχέτευση του μήνυματός της μέσα από όλα τα κανάλια προσφέρει μία ξεκάθαρη εικόνα στο κοινό. Εστιάστε στη μοναδικότητα και την πρόσθετη αξία που προσφέρει η επωνυμία σας. Ξεκαθαρίστε τι διαφορετικό προσφέρει το περιεχόμενό σας και πώς μπορεί κανείς να επωφεληθεί από αυτό.

Σημαντικό κομμάτι της στρατηγικής μάρκετινγκ περιεχομένου είναι ο καθορισμός των επιχειρηματικών στόχων και πώς το Content Marketing θα σας βοηθήσει να τους επιτύχετε. Αναλύοντας ποιοι είναι απαραίτητοι πόροι και ποια τα επιθυμητά αποτελέσματα θα καταφέρετε να αναγνωρίσετε κινδύνους και οφέλη και υπολογίζετε το συνολικό κόστος των δράσεών σας.

Μία αποτελεσματική στρατηγική Content Marketing περιλαμβάνει συγκεκριμένους στόχους, μετρήσεις και βήματα για βελτίωση. Ολοκληρώνεται με τη δημιουργία ενός πλάνου, όπου καθορίζεται η μορφή του περιεχομένου που θα αναλάβει να δημιουργήσει ο κειμενογράφος (copywriter) και τα κανάλια διανομής και προώθησής του. Γι’αυτό, είναι ανάγκη να προηγηθεί ένας έλεγχος περιεχομένου (content audit), ώστε να διαπιστωθεί τι δουλεύει μέχρι στιγμής και τι χρειάζεται βελτίωση.

Συχνές ερωτήσεις

Tι είναι το Content Marketing;

Το Content Marketing είναι η δημιουργία περιεχομένου (γραπτού, οπτικού, ακουστικού) που προσφέρει απαντήσεις σε ό,τι αναζητά το κοινό στο διαδίκτυο. Με άλλα λόγια, περιεχομένου που ανταποκρίνεται στην πρόθεση αναζήτησης των χρηστών του διαδικτύου.

Γιατί να επιλέξω τις υπηρεσίες Content Marketing;

Tο μάρκετινγκ περιεχομένου μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη λήψη των αποφάσεων του κοινού. Όταν το περιεχόμενο προβάλλει με συνέπεια το ξεχωριστό στυλ της επωνυμίας σας, την  καθιστά αναγνωρίσιμη σε όλα τα κανάλια διανομής. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε:
> Υψηλότερη κατάταξη στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης
> Δημιουργία δυνητικών πελατών
> Αύξηση αναγνωρισιμότητας της επωνυμίας
> Ενίσχυση δέσμευσης του κοινού
> Καθιέρωση της επιχείρησης ως αυθεντία στον κλάδο

symmetry-marketing-cta-image

Χρειάζομαι κειμενογράφο ιστοσελίδας