Τι είναι το Digital Marketing
Digital marketing είναι κάθε στρατηγική μάρκετινγκ που εφαρμόζεται σε ψηφιακά μέσα για διαφημιστικούς σκοπούς, όπως η προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών σε υποψήφιους πελάτες. Η διαφορά του με το παραδοσιακό μάρκετινγκ συνίσταται τόσο στα μέσα που χρησιμοποιεί όσο και στις συσκευές όπου προβάλλονται οι καμπάνιες του.
Tο digital marketing αφορά καμπάνιες σχεδιασμένες για να εμφανίζονται σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, smartphones ή tablets. Γι’αυτό, κάνει χρήση μέσων όπως video, διαφημίσεις ή αναρτήσεις στα social media και Google Ads, εστιάζοντας στην προσέλκυση κοινού-στόχου μέσα από τον ψηφιακό χώρο, δηλαδή το διαδίκτυο.
Μεγάλο ποσοστό Ελλήνων, πέρα από την αναζήτηση στο διαδίκτυο, είναι τα τελευταία χρόνια ενεργό και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Παράλληλα, στη διάρκεια της πανδημίας αυξήθηκαν σημαντικά και οι διαδικτυακές αγορές. Το digital marketing βρίσκει εφαρμογή σε όλους αυτούς τους τομείς.
Οι κατηγορίες του digital marketing
Το ψηφιακό μάρκετινγκ χρησιμοποιεί συγκεκριμένα εργαλεία και ξεχωριστά κανάλια για να μετατρέψει το στοχευμένο κοινό σε πελάτες. Ανάλογα με τον τομέα και τον σκοπό που εξυπηρετούν, διακρίνονται σε:
- SEO (Search Engine Optimization)
To SEO, η βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης, είναι η βελτιστοποίηση ενός ιστοτόπου, ώστε να εμφανίζεται στις μηχανές αναζήτησης. H βελτιστοποίηση αφορά ενέργειες τόσο στην εσωτερική διάρθρωσή του, όσο και σε άλλους ιστοτόπους με στόχο την ανάδειξή του (on-page, off-page, technical SEO). Μάθε περισσότερα.
- SEM (Search Engine Marketing)
To μάρκετινγκ μηχανών αναζήτησης είναι η πληρωμένη διαφήμιση, όπως οι καμπάνιες PPC που εμφανίζονται συνήθως στην κορυφή των αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης, πριν από τα βίντεο στο YouTube και σε εφαρμογές στα κινητά τηλέφωνα. Αυτό το είδος προώθησης είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό για την αύξηση της επισκεψιμότητας ενός ιστοτόπου.
Ωστόσο, αποδίδει μόνο όσο πληρώνει κανείς γι’αυτό. Το κόστος του ποικίλει ανάλογα με τo είδος της διαφήμισης και τους στόχους της κάθε επιχείρησης. Το θετικό είναι ότι ο προϋπολογισμός είναι ελεγχόμενος, που σημαίνει ότι μπορεί κανείς να ξεκινήσει συντηρητικά και να προσαρμόσει την καμπάνια του ανάλογα με την απόδοση που θα έχει.
- Content marketing
Το Content marketing ή μάρκετινγκ περιεχομένου βασίζεται στη δημιουργία πλούσιου και χρήσιμου περιεχομένου, όπως βελτιστοποιημένα κείμενα, infographics, βίντεο και podcasts με στόχο την προσέλκυση του κοινού. Προσφέρει, λοιπόν, περιεχόμενο για κάθε στάδιο της διοχέτευσης μάρκετινγκ, συνοδεύοντας τον δυνητικό πελάτη σε κάθε στάδιο του buyer journey.
- Email Marketing
Οι καμπάνιες Email Marketing δίνουν την ευκαιρία για απευθείας επικοινωνία με υπάρχοντες και δυνητικούς πελάτες μέσα από ενημερωτικά δελτία (Newsletters) και προωθητικά email, με τη χρήση αυτοματοποιημένων εργαλείων μάρκετινγκ.
- Social Media Marketing
Οι οργανικές αναρτήσεις και οι πληρωμένες διαφημίσεις στα social media για προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών γίνεται σε διάφορα κοινωνικά μέσα, όπως το Facebook, το Instagram, το Tik Tok, το Twitter, το LinkedIn, κ.α. Το Social Media Marketing συμβάλλει στην προώθηση του brand awareness, στην αύξηση της επισκεψιμότητας του ιστότοπου σας και στην ενίσχυση των πωλήσεων.
- Mobile marketing
To Mobile marketing είναι η προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών μέσω των κινητών συσκευών. Λαμβάνει υπόψη στοιχεία όπως η τοποθεσία του χρήστη, που επιτρέπει περισσότερο εξατομικευμένη προώθηση. Εξετάζει, επίσης, τις συμπεριφορές των χρηστών για να προχωρήσει στην ομαδοποίησή τους. Γι’αυτό, χρειάζεται η συλλογή δεδομένων, που προστατεύονται στο πλαίσιο της πολιτικής απορρήτου.
- Inbound Marketing
Το Inbound Marketing εστιάζει στη δημιουργία χρήσιμου περιεχομένου με στόχο να προσελκύσει το κοινό. Περιλαμβάνει άρθρα για blog, αναρτήσεις στα social media και βελτιστοποίηση περιεχομένου για τις μηχανές αναζήτησης. Ακολουθεί τέσσερα στάδια: την προσέλκυση, τη μετατροπή, το κλείσιμο και την απόλαυση (Attract, Convert, Close, Delight).
- Affiliate marketing
Μέσω του Affiliate marketing ένας ιστότοπος μπορεί να κερδίσει προμήθεια προωθώντας ένα προϊόν άλλης επωνυμίας. Αυτό γίνεται με τη χρήση ενός συνδέσμου (link) που παρέχει η ιστοσελίδα. Όταν ο επισκέπτης του, αφού ενημερωθεί για το σκοπό που εξυπηρετεί ο σύνδεσμος, κάνει κλικ, κατευθύνεται στην ιστοσελίδα της συνεργαζόμενης επωνυμίας. Το Affiliate marketing αποτελεί μία καλή πηγή εισοδήματος για αρκετούς ιστοτόπους.
- Influencer Marketing
Η συνεργασία με influencers ή άτομα που ασκούν μεγάλη επιρροή στο κοινό και επηρεάζουν τις αγοραστικές αποφάσεις των οπαδών τους, εφαρμόζεται από τα brands στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με στόχο την προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών.
- Video Marketing
Video marketing είναι η προώθηση μίας επωνυμίας μέσα από τη δημιουργία και την προώθηση βίντεο στον ιστότοπο και τα social media της επιχείρησης. Αυτά μπορεί να είναι περιλαμβάνουν εκπαιδευτικό ή user generated περιεχόμενο, να αφορούν επιδείξεις προϊόντων, webinars και live events . Στόχος τους η ενημέρωση του κοινού σχετικά με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της επωνυμίας και η προτροπή του σε αλληλεπίδραση.
- Public Relations Marketing
To online PR Marketing αφορά την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας και της προβολής μίας επωνυμίας μέσα από διάφορα ψηφιακά κανάλια.
- Marketing analytics
Τα Marketing analytics είναι η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας μίας στρατηγικής ψηφιακού μάρκετινγκ με τη χρήση δεδομένων. Ο έλεγχος της απόδοσης, που γίνεται με διάφορες μεθόδους και μοντέλα, παρέχει τη δυνατότητα καταγραφής των πιο αποδοτικών πρακτικών και οδηγεί σε καλύτερη απόδοση της επένδυσης (ROI).
Πώς να προωθήσεις μία online επιχειρηση με το digital marketing
Το ξεκίνημα στο digital marketing απαιτεί πριν από όλα σχεδιασμό. Όσο για το κόστος, δεν είναι απαραίτητα υψηλό, αλλά εξαρτάται από τους στόχους και τις επιδιώξεις σου. Τα βήματα που πρέπει απαραίτητα να ακολουθήσεις είναι τα εξής:
- Κάνε έρευνα αγοράς
Μία έρευνα αγοράς θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις τι θέση έχει η επιχείρησή σου στην αγορά. Επίσης, μάθε ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σου, τι προσφέρουν και τι διαφορετικό μπορείς εσύ να προσφέρεις για να σε προτιμήσουν οι δυνητικοί πελάτες σου. Μία ανάλυση SWOT θα σε βοηθήσει να αναγνωρίσεις τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες αλλά και τις πιθανές απειλές του πρότζεκτ σου.
2. Δημιούργησε έναν ιστότοπο
Η κατασκευή ιστοσελίδων δωρεάν είναι σχετικά απλή αλλά χρονοβόρα διαδικασία. Υπάρχουν πολλές διαθέσιμες δωρεάν πλατφόρμες κατασκευής ιστοσελίδων και e-shop, όπως το wordpress.com ή το wordpress.org, το Wix, το Shopify, το Woocommerce, κ.α..
Το website της Symmetry Marketing έχει δημιουργηθεί αποκλειστικά από εμένα. Ήταν μία σχετικά εύκολη, αλλά αρκετά χρονοβόρα διαδικασία. Αν νιώθεις ότι δεν μπορείς να τα αναλάβεις όλα, μοίρασε τις αρμοδιότητες. Ανάθεσε, για παράδειγμα, την κειμενογράφηση σε έναν επαγγελματία κειμενογράφο.
3. Απόκτησε γνώσεις SEO
Μάθε πώς να επιλέγεις τις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά ανάλογα με την πρόθεση αναζήτησης των χρηστών του διαδικτύου. Υπάρχουν απεριόριστες πηγές στο διαδίκτυο από όπου μπορείς να βρεις πληροφορίες, αλλά και δωρεάν σεμινάρια digital marketing, όπως αυτά που προσφέρει το Hubspot, για να παρακολουθήσεις.
4. Δημιούργησε blog
H δημιουργία blog είναι απαραίτητη αν θέλεις να προωθήσεις τον ιστότοπό σου. H Google δίνει τεράστια βαρύτητα στο πλούσιο, ποιοτικό και συναφές περιεχόμενο. Ο καλύτερος τρόπος για να εμπλουτίσεις το περιεχόμενο του ιστοτόπου σου είναι να συμπεριλάβεις ένα ιστολόγιο. Μέσα από τα άρθρα ιστολογίου, μπορείς να αναπτύξεις διαφορετικές πτυχές του τομέα ειδίκευσής σου.
Έτσι προσφέρεις πολύτιμες πληροφορίες στους επισκέπτες του ιστοτόπου σου, ενώ παράλληλα προβάλλεις την τεχνογνωσία σου πάνω στο αντικείμενό σου. Ενσωματώνοντας τις τεχνικές του SEO στο blog σου θα καταφέρεις να προωθήσεις αποτελεσματικά τον ιστότοπό σου και να τον αναδείξεις στα SERPs.
5. Δημιούργησε λογαριασμούς στα social media
Σήμερα, 4 στους 5 Έλληνες είναι ενεργοί στα social media, πράγμα που τα καθιστά ιδανικό κανάλι προώθησης του ιστοτόπου σου. Η πρωτοτυπία του περιεχομένου και η διαρκής ανανέωσή του προσελκύουν κοινό και οδηγούν στο χτίσιμο της επωνυμίας σου. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην επιλογή του υλικού, ώστε να αντανακλά το 100% του brand σου, δηλαδή της ταυτότητάς σου, που συνδέεται με την ποιότητα των υπηρεσιών σου.
6. Κάνε διαφήμιση
Η επί πληρωμή διαφήμιση είναι ουσιαστικά το μόνο μέσο που σε επιβαρύνει σε επίπεδο κόστους. Το κόστος της ποικίλει ανάλογα με τo είδος διαφήμισης και τους στόχους που έχεις θέσει. Το θετικό είναι ότι ο προϋπλογισμός σου είναι απόλυτα ελεγχόμενος, τόσο στα facebook ads όσο και στα Google ads. Επομένως, μπορείς να ξεκινήσεις συντηρητικά, με ένα μικρό ποσό, και να προσαρμόσεις την καμπάνια σου ανάλογα, αυξάνοντας σταδιακά το budget.
Συμπέρασμα
Κάθε επαγγελματίας μπορεί να επικεντρωθεί σε επιλεγμένα κανάλια για την εφαρμογή της στρατηγικής digital marketing που έχει σχεδιάσει. Μπορεί, για παράδειγμα, να αναπτύξει μία στρατηγική που εστιάζει στα social media και το email marketing. Αυτό εξαρτάται από τις ανάγκες και τους στόχους που έχει θέσει κάθε επιχείρηση. Σίγουρα όμως, ένα προσανατολισμός που συνδυάζει όλα τα κανάλια προώθησης, συμπεριλαμβανομένης και της βελτιστοποίησης για τις μηχανές αναζήτησης, προσφέρει μεγαλύτερες δυνατότητες ανάδειξης της επωνυμίας. Θέτοντας S.M.A.R.T. στόχους, οργανώνοντας μεθοδικά κάθε βήμα και καταγράφοντας την πρόοδο των προσπαθειών σου μπορείς και εσύ να κάνεις ένα πετυχημένο ξεκίνημα για την επιχείρησή σου μέσα από το digital marketing.
Διαβάστε επίσης: Marketing funnel: τι είναι και πώς ωθεί σε πωλήσεις
Συχνές ερωτήσεις
Το digital marketing κάνει χρήση διαφορετικών καναλιών για την προώθηση ιστοσελίδων, όπως το SEO, το PPC, το μάρκετινγκ περιεχομένου, το mobile marketing, τα Analytics και το affiliate marketing.
o Δημιουργία ιστοτόπου
o Απόκτηση γνώσεων SEO
o Δημιουργία blog
o Δημιουργία λογαριασμών στα social media
o Προώθηση με διαφημίσεις
o Συνεργασία affiliate marketing
o Καταγραφή της απόδοσης κάθε καμπάνιας
Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κατευθείαν στο email σου όλα τα τελευταία άρθρα, με συμβουλές και χρήσιμα tips.