Τι είναι το ψηφιακό μάρκετινγκ
Digital marketing είναι κάθε στρατηγική μάρκετινγκ που εφαρμόζεται σε ψηφιακά μέσα για διαφημιστικούς σκοπούς, όπως η προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών σε υποψήφιους πελάτες. Η διαφορά του με το παραδοσιακό μάρκετινγκ συνίσταται τόσο στα μέσα που χρησιμοποιεί όσο και στις συσκευές όπου προβάλλονται οι καμπάνιες του.
Tο digital marketing αφορά καμπάνιες σχεδιασμένες για να εμφανίζονται σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, smartphones ή tablets. Γι’αυτό, κάνει χρήση μέσων όπως video, διαφημίσεις ή αναρτήσεις στα social media και Google Ads, εστιάζοντας στην προσέλκυση κοινού-στόχου μέσα από τον ψηφιακό χώρο, δηλαδή το διαδίκτυο.
Μεγάλο ποσοστό Ελλήνων, πέρα από την αναζήτηση στο διαδίκτυο, είναι τα τελευταία χρόνια ενεργό και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Παράλληλα, στα χρόνια της πανδημίας αυξήθηκαν σημαντικά και οι διαδικτυακές αγορές. Το digital marketing βρίσκει εφαρμογή σε όλους αυτούς τους τομείς. Αν αναλογιστούμε το ποσοστό χρήσης του internet στην Ελλάδα το α’ εξάμηνο του 2022, που άγγιξε το 95% αντιλαμβανόμαστε τις απεριόριστες δυνατότητες του ψηφιακού μάρκετινγκ.

Κατηγορίες του ψηφιακού μάρκετινγκ
Το ψηφιακό μάρκετινγκ χρησιμοποιεί συγκεκριμένα εργαλεία και ξεχωριστά κανάλια για να μετατρέψει το στοχευμένο κοινό σε πελάτες. Διακρίνεται σε διαφορετικές κατηγορίες, ανάλογα με τον τομέα που διαχειρίζεται και το σκοπό που εξυπηρετεί. Έτσι, το digital marketing αποτελείται από τα εξής:
- SEO (Search Engine Optimization)
To SEO, η βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης, είναι η βελτίωση ενός ιστοτόπου με βάση τις προδιαγραφές της Google. H βελτιστοποίηση αφορά ενέργειες τόσο στην εσωτερική διάρθρωση του ιστοτόπου (on-page SEO, technical SEO) όσο και και σε ενέργειες σε άλλους ιστοτόπους με στόχο την ανάδειξή του (off-page SEO). Μάθετε περισσότερα για το SEO.
- PPC (Pay-per-Click)
Το PPC είναι η επί πληρωμή διαφήμιση, που εμφανίζεται συνήθως στην κορυφή των αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης. Διαφημίσεις βλέπουμε, επίσης, πριν από τα βίντεο στο YouTube και σε εφαρμογές στα κινητά τηλέφωνα. Αυτό το είδος προώθησης είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό για την αύξηση της επισκεψιμότητας ενός ιστοτόπου. Ωστόσο, σε αντίθεση με το SEO, αποδίδει μόνο όσο πληρώνει κανείς γι’αυτό. Το κόστος του καθορίζεται από τον καθένα και τον εκάστοτε προϋπολογισμό που διαθέτει.
- Content marketing
Το Content marketing ή μάρκετινγκ περιεχομένου βασίζεται στη χρήση περιεχομένου, όπως τα βελτιστοποιημένα κείμενα, τα γραφήματα, τα βίντεο και τα podcasts. Το μάρκετινγκ περιεχομένου περιλαμβάνει επίσης αναρτήσεις στα social media και τεχνικές του Email marketing, όπως τα Newsletters. Το Content marketing προσφέρει περιεχόμενο για κάθε στάδιο της διοχέτευσης μάρκετινγκ, συνοδεύοντας τον δυνητικό πελάτη σε κάθε στάδιο του buyer journey.
- Mobile marketing
To Mobile marketing είναι η προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών μέσω των κινητών συσκευών. Λαμβάνει υπόψη στοιχεία όπως η τοποθεσία του χρήστη, που επιτρέπει περισσότερο εξατομικευμένη προώθηση. Εξετάζει επίσης τις συμπεριφορές των χρηστών για να προχωρήσει στην ομαδοποίησή τους. Γι’αυτό, χρειάζεται η συλλογή δεδομένων, που προστατεύονται στο πλαίσιο της πολιτικής απορρήτου.
- Marketing analytics
Τα Marketing analytics είναι η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας μίας στρατηγικής ψηφιακού μάρκετινγκ με τη χρήση δεδομένων. Ο έλεγχος της απόδοσης, που γίνεται με διάφορες μεθόδους και μοντέλα, παρέχει τη δυνατότητα καταγραφής των πιο αποδοτικών πρακτικών και οδηγεί σε καλύτερη απόδοση της επένδυσης (ROI).
- Affiliate marketing
Μέσω του Affiliate marketing ένας ιστότοπος μπορεί να κερδίσει προμήθεια προωθώντας ένα προϊόν άλλης επωνυμίας. Αυτό γίνεται με τη χρήση ενός συνδέσμου (link) που παρέχει η ιστοσελίδα. Όταν ο επισκέπτης του, αφού ενημερωθεί για το σκοπό που εξυπηρετεί ο σύνδεσμος, κάνει κλικ, κατευθύνεται στην ιστοσελίδα της συνεργαζόμενης επωνυμίας. Το Affiliate marketing αποτελεί μία καλή πηγή εισοδήματος για αρκετούς ιστοτόπους.
Διαβάστε επίσης: Social SEO: το SEO στα social media

Πώς να προωθήσεις μία online επιχειρηση με το digital marketing
Το ξεκίνημα στο digital marketing απαιτεί πριν από όλα σχεδιασμό. Όσο για το κόστος, δεν είναι απαραίτητα υψηλό. Εξαρτάται από τους στόχους και τις επιδιώξεις σου. Τα βήματα που πρέπει απαραίτητα να ακολουθήσεις είναι τα εξής:
Κάνε έρευνα αγοράς
Μία έρευνα αγοράς θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις τι θέση έχει η επιχείρησή σου στην αγορά. Επίσης, μάθε ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σου, τι προσφέρουν και τι διαφορετικό μπορείς εσύ να προσφέρεις για να σε προτιμήσουν οι δυνητικοί πελάτες σου. Μία ανάλυση SWOT θα σε βοηθήσει να αναγνωρίσεις τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες αλλά και τις πιθανές απειλές του πρότζεκτ σου.
Δημιούργησε έναν ιστότοπο
Η κατασκευή ιστοσελίδων δωρεάν είναι σχετικά απλή αλλά χρονοβόρα διαδικασία. Υπάρχουν πολλές διαθέσιμες δωρεάν πλατφόρμες κατασκευής ιστοσελίδων και e-shop, όπως το wordpress.com ή το wordpress.org, το Wix, το Shopify, το Woocommerce, κ.α..
Το website της Symmetry Marketing έχει δημιουργηθεί αποκλειστικά από εμένα. Ήταν μία σχετικά εύκολη, αλλά αρκετά χρονοβόρα διαδικασία. Αν νιώθεις ότι δεν μπορείς να τα αναλάβεις όλα, μοίρασε τις αρμοδιότητες. Ανάθεσε, για παράδειγμα, την κειμενογράφηση σε έναν επαγγελματία κειμενογράφο.
Απόκτησε γνώσεις SEO
Μάθε πώς να επιλέγεις τις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά ανάλογα με την πρόθεση αναζήτησης των χρηστών του διαδικτύου. Υπάρχουν απεριόριστες πηγές στο διαδίκτυο από όπου μπορείς να βρεις πληροφορίες, αλλά και δωρεάν σεμινάρια digital marketing, όπως αυτά που προσφέρει το Hubspot, για να παρακολουθήσεις.
Διαβάστε επίσης: Βελτιστοποίηση ιστοσελίδων SEO – 2023
Δημιούργησε blog
H δημιουργία blog είναι απαραίτητη αν θέλεις να προωθήσεις τον ιστότοπό σου. H Google δίνει τεράστια βαρύτητα στο πλούσιο, ποιοτικό και συναφές περιεχόμενο. Ο καλύτερος τρόπος για να εμπλουτίσεις το περιεχόμενο του ιστοτόπου σου είναι να συμπεριλάβεις ένα ιστολόγιο. Μέσα από τα άρθρα ιστολογίου, μπορείς να αναπτύξεις διαφορετικές πτυχές του τομέα ειδίκευσής σου.
Έτσι προσφέρεις πολύτιμες πληροφορίες στους επισκέπτες του ιστοτόπου σου, ενώ παράλληλα προβάλλεις την τεχνογνωσία σου πάνω στο αντικείμενό σου. Ενσωματώνοντας τις τεχνικές του SEO στο blog σου θα καταφέρεις να προωθήσεις αποτελεσματικά τον ιστότοπό σου και να τον αναδείξεις στα SERPs.
Διαβάστε επίσης: Το blog or not to blog? 4+1 ωφέλειες από τη δημιουργία blog
Δημιούργησε λογαριασμούς στα social media
Σήμερα, 4 στους 5 Έλληνες είναι ενεργοί στα social media, πράγμα που τα καθιστά ιδανικό κανάλι προώθησης του ιστοτόπου σου. Η πρωτοτυπία του περιεχομένου και η διαρκής ανανέωσή του προσελκύουν κοινό και οδηγούν στο χτίσιμο της επωνυμίας σου. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην επιλογή του υλικού, ώστε να αντανακλά το 100% του brand σου, δηλαδή της ταυτότητάς σου, που συνδέεται με την ποιότητα των υπηρεσιών σου.
Διαβάστε επίσης: 4+1 βήματα για αποτελεσματικό Social Media Marketing
Κάνε διαφήμιση
Η επί πληρωμή διαφήμιση είναι ουσιαστικά το μόνο μέσο που σε επιβαρύνει σε επίπεδο κόστους. Το κόστος της ποικίλει ανάλογα με τo είδος διαφήμισης και τους στόχους που έχεις θέσει. Το θετικό είναι ότι ο προϋπλογισμός σου είναι απόλυτα ελεγχόμενος, τόσο στα facebook ads όσο και στα Google ads. Επομένως, μπορείς να ξεκινήσεις συντηρητικά, με ένα μικρό ποσό, και να προσαρμόσεις την καμπάνια σου ανάλογα, αυξάνοντας σταδιακά το budget.

Συμπέρασμα
Κάθε επαγγελματίας μπορεί να επικεντρωθεί σε επιλεγμένα κανάλια για την εφαρμογή της στρατηγικής digital marketing που έχει σχεδιάσει. Μπορεί, για παράδειγμα, να αναπτύξει μία στρατηγική που εστιάζει στα social media και το email marketing. Αυτό εξαρτάται από τις ανάγκες και τους στόχους που έχει θέσει κάθε επιχείρηση. Σίγουρα όμως, ένα προσανατολισμός που συνδυάζει όλα τα κανάλια προώθησης, συμπεριλαμβανομένης και της βελτιστοποίησης για τις μηχανές αναζήτησης, προσφέρει μεγαλύτερες δυνατότητες ανάδειξης της επωνυμίας.
Θέτοντας S.M.A.R.T. στόχους, οργανώνοντας μεθοδικά κάθε βήμα και καταγράφοντας την πρόοδο των προσπαθειών σου μπορείς και εσύ να κάνεις ένα πετυχημένο ξεκίνημα για την επιχείρησή σου μέσα από το digital marketing.
Διαβάστε επίσης: Marketing funnel: τι είναι και πώς ωθεί σε πωλήσεις
Συχνές ερωτήσεις
Το digital marketing κάνει χρήση διαφορετικών καναλιών για την προώθηση ιστοσελίδων, όπως το SEO, το PPC, το μάρκετινγκ περιεχομένου, το mobile marketing, τα Analytics και το affiliate marketing.
o Δημιουργία ιστοτόπου
o Απόκτηση γνώσεων SEO
o Δημιουργία blog
o Δημιουργία λογαριασμών στα social media
o Προώθηση με διαφημίσεις
o Συνεργασία affiliate marketing
o Καταγραφή της απόδοσης κάθε καμπάνιας