Τι είναι η εταιρική ταυτότητα
Η εταιρική ταυτότητα (brand identity) είναι μία σειρά από οπτικά και λεκτικά στοιχεία που συνιστούν την ταυτότητα μίας επωνυμίας και καθορίζουν τόσο τον τρόπο που προβάλλει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της και όσο και την τοποθέτησή της στην συνείδηση των αγοραστών. Η εταιρική ταυτότητα αποτελεί κομμάτι του brand που χτίζεται μέσα από την διαδικασία του branding, γι’αυτό και κάθε στοιχείο της πρέπει να υποστηρίζει το μήνυμα και τους επιχειρηματικούς στόχους της επωνυμίας.
Kομμάτι της εταιρικής ταυτότητας είναι η οπτική ταυτότητα. Η οπτική εμφάνιση είναι για κάθε επιχείρηση ένα από τα βασικά μέσα παρουσίασής της στο ψηφιακό της περιβάλλον (ιστότοπος, σελίδες κοινωνικής δικτύωσης), αλλά και στο φυσικό της κατάστημα. Αν και η οπτική ταυτότητα αφορά κυρίως την εικόνα μίας επιχείρησης, το brand identity περικλείει πολλά περισσότερα στοιχεία. Προκειμένου μία επιχείρηση να καταλήξει στην οπτική ταυτότητα, πρέπει να προηγηθεί η οικοδόμηση της εταιρικής ταυτότητας.
Γιατί χρειάζεσαι εταιρική ταυτότητα
Η εταιρική ταυτότητα εμπεριέχει οπτικά και λεκτικά στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητα της επωνυμίας σου. Αν και συχνά ταυτίζεται με την έννοια του brand, αποτελεί ένα ξεχωριστό κομμάτι του, που περικλείει μέσα του και την οπτική ταυτότητα.
Πέρα από το να διαθέτει μία επιχείρηση ξεχωριστή εταιρική ταυτότητα, οφείλει να γνωρίζει πώς να τη διαχειριστεί ώστε να πετύχει το κατάλληλο brand positioning και τη σύνδεση με το κοινό. Αρκετές επιχειρήσεις δεν γνωρίζουν τον τρόπο με τον οποίο η εταιρική ταυτότητα επηρεάζει την επωνυμία τους. Τα οφέλη από την ανάπτυξή της συνοψίζονται στα εξής:
- Αξιοπιστία και εμπιστοσύνη
Η εταιρική ταυτότητα ενισχύει το brand awareness και προσδίδει εγκυρότητα στην επωνυμία. Όταν η επωνυμία σου έχει ένα συγκεκριμένο «πρόσωπο», η επιχείρησή αποκτά αξιοπιστία, ενώ το κοινό έχει εμπιστοσύνη ότι μπορείς να παρέχεις λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει.
- Ολοκληρωμένη εμπειρία
Το brand είναι το αποτύπωμα που αφήνει η αγοραστική εμπειρία στη συνείδηση των πελατών. Η εταιρική ταυτότητα είναι απαραίτητη, ώστε οι πελάτες να αναγνωρίζουν την επωνυμία σου σε κάθε σημείο επαφής και κάθε στάδιο του αγοραστικού ταξιδιού.
- Διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό
Μία ξεχωριστή οπτική ταυτότητα είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να διαφοροποιήσεις την επιχείρησή σου από τον ανταγωνισμό και να αποκτήσεις μία ξεχωριστή θέση στην αγορά. Η αυθεντικότητα δημιουργεί εμπιστοσύνη όχι μόνο με το υφιστάμενο αλλά και με το ευρύτερο κοινό.
- Ενίσχυση της εταιρικής κουλτούρας
Εκτός από την προσέλκυση πελατών, η εταιρική ταυτότητα αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της εταιρικής κουλτούρας. Μπορεί να προσελκύσει κορυφαία ταλέντα σε μια εταιρεία και να καλλιεργήσει εσωτερικούς υποστηρικτές μέσα στην επιχείρηση, προάγοντας την αφοσίωση των υπαλλήλων, παράλληλα με αυτή των πελατών.
Πώς να δημιουργήσεις ισχυρή εταιρική ταυτότητα
Η δημιουργία εταιρικής ταυτότητας είναι μία διαδικασία που απαιτεί έρευνα και ανάλυση, ώστε το brand identity που θα δημιουργήσεις να προσαρμόζεται στην προσωπικότητα της επιχείρησής σου.
1. Η έρευνα αγοράς
Το πρώτο βήμα για τη δημιουργία δημιουργία εταιρικής ταυτότητας είναι η έρευνα στο κοινό-στόχο. Ανακαλύπτοντας τι αναζητά το κοινό σου θα είσαι σε θέση να διαμορφώσεις τα μηνύματα που παρουσιάζουν πώς η εταιρεία σου μπορεί να προσφέρει λύσεις.
2. Το όραμα
Το επόμενο βήμα είναι να καθορίσεις το όραμα και τους στόχους σου. Το αγοραστικό κοινό επιλέγει πλέον εταιρίες, που ταυτίζονται με το αξιακό του σύστημα. Καθόρισε την αποστολή, το όραμα και τους στόχους σου και μοιράσου τα με το κοινό σου. Οι συνεργασίες με ανθρώπους και οργανισμούς που μοιράζονται τις ίδιες αξίες, θα κάνει τη διαφορά.
3. Η ανάλυση
Καθοριστική για την δημιουργία εταιρικής ταυτότητας είναι η διενέργεια μίας ανάλυσης SWOT. Λαμβάνοντας υπόψη τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες και τις απειλές θα καταφέρεις να ενσωματώσεις μόνο θετικά στοιχεία στην εταιρική σου ταυτότητα.
4. Το αφήγημα
Οι καταναλωτές συνδέονται πιο βαθιά όταν ακούν μία συναρπαστική ιστορία που οδήγησε στην καθιέρωση της ταυτότητας και της αυθεντικότητας του brand σου. Το brand storytelling έχει ιδιαίτερη απήχηση στο κοινό και συμβάλλει στην δημιουργία σύνδεσης μαζί του.
5. Η προσωπικότητα
Κάθε επωνυμία έχει μία ξεχωριστή προσωπικότητα, που περικλείει τις αξίες της. Αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά που την ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό. Η ανάδειξη της προσωπικότητας και της φωνής της επωνυμίας σου είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία σύνδεσης με το κοινό, τόσο στο business branding όσο και στο personal branding.
6. Τα μηνύματα
Η προσωπικότητα κάθε brand εκφράζεται μέσα από λέξεις. Οι λεκτικές εκφράσεις συνθέτουν τα μηνύματα που θέλεις να επικοινωνήσει στο κοινό σου. Ωστόσο, το να περνάς μηνύματα δεν αρκεί. Πρέπει να είναι τα σωστά μηνύματα, που εκφράζουν τη φωνή και την προσωπικότητα του brand σου και βασίζονται στο «ποιο είναι το κοινό σου». Μοιράσου με το κοινό σου το βασικό μήνυμα της επωνυμίας σου. Αυτό θα καθορίσει και τη θέση, για την οποία θέλεις να σε θυμάται.
7. Το όνομα
Επίλεξε ένα όνομα για την επωνυμία σου, που να υποστηρίζει το μήνυμά της και την τοποθέτησή της στην αγορά. Η επιλογή του ονόματος, όπως και η ανάπτυξη του tagline, είναι μία απαιτητική, αλλά πολύ δημιουργική διαδικασία.
8. Η οπτική ταυτότητα
Η οπτική ταυτότητα αποτελείται από τα οπτικά στοιχεία της επωνυμίας σου. Περιλαμβάνει το λογότυπο, την χρωματική παλέτα, την γραμματοσειρά και τις εικόνες ή τα γραφικά που εκφράζουν την προσωπικότητά της.
Το λογότυπο
Το κοινό-στόχος είναι από τους βασικούς παράγοντες για την ανάπτυξη του λογότυπου, αφού συνειδητά ή ασυνείδητα θα είναι ο δέκτης της εταιρικής ταυτότητας. Γι’αυτό, το λογότυπο πρέπει εκφράζει και το κοινό σου. Ένα εύκολα αναγνωρίσιμο logo θα διευκολύνει τους καταναλωτές να αναγνωρίσουν την επωνυμία σου. Ειδικότερα, ένα λογότυπο πρέπει να είναι:
- Απλό
Προτίμησε ξεκάθαρα σχήματα αποφεύγοντας τα περίπλοκα μοτίβα. Ένας καλός τρόπος να είναι να δοκιμάσεις αν το λογότυπο δείχνει το ίδιο καλά σε μαύρο, λευκό ή ασπόμαυρο. Επίσης, ένα έξυπνο tip είναι να προσπαθήσεις να το περιγράψεις σε κάποιον με όσο το δυνατόν λιγότερες λέξεις. Αν μπορεί να περιγραφεί μέσα σε λίγες λέξεις, είναι αρκετά απλό.
- Ευδιάκριτο
Πολλές επιχειρήσεις στρέφονται στον ανταγωνισμό για έμπνευση. Ωστόσο, ο στόχος του branding είναι να ξεχωρίσεις και όχι να αντιγράψεις τους ανταγωνιστές. Είναι καλό να παρατηρείς τους ανταγωνιστές σου, όχι για να τους μιμηθείς, αλλά για να ξέρεις τι να αποφύγεις. Ο στόχος σου πρέπει είναι η μοναδικότητα.
- Αξέχαστο
Το λογότυπό σου πρέπει να ξεχωρίζει από εκείνα των ανταγωνιστών, αλλά θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί με βάση ένα concept, ώστε να καθιερωθεί στη συνείδηση του κοινού ως σύμβολο της επωνυμίας σου.
Η χρωματική παλέτα
Το χρώμα είναι ένα στοιχείο της εταιρικής ταυτότητας που συχνά υποτιμάται. Αποτελεί ένα σημαντικό μέσο για την ενίσχυση του μηνύματός του brand, γι’αυτό και η επιλογή της χρωματικής παλέτας πρέπει να γίνεται με βάση τον αντίκτυπο που έχει το κάθε χρώμα σε ψυχολογικό επίπεδο.
- Πράσινο: αντιπροσωπεύει τη ζωή, συνδέεται με την ανάπτυξη ή την δύναμη. Χρησιμοποιείται από brands με φαρμακευτικά προϊόντα και βιολογικά τρόφιμα.
- Κόκκινο: δημιουργεί την αίσθηση επείγοντος, γι’ αυτό είναι αποτελεσματικό στις πωλήσεις. Συμβολίζει τη δύναμη, το πάθος, την ενέργεια και τον ενθουσιασμό. Χρησιμοποιείται συχνά από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του Fast Food, των αυτοκινήτων και των εσωρούχων.
- Πορτοκαλί: έντονο και διασκεδαστικό, συνδέεται με το θάρρος, την αυτοπεποίθηση, τη ζεστασιά, την καινοτομία, τη φιλικότητα και την ενέργεια.
- Κίτρινο: συμβολίζει δυνατά, θετικά συναισθήματα, όπως η νεανικότητα, η ευτυχία και η διασκέδαση.
- Μπλε: είναι το χρώμα της λογικής και έχει την τάση να κατευνάζει το πνεύμα. Είναι το χρώμα της δύναμης, της σοφίας και της εμπιστοσύνης, της πίστης, της αξιοπιστίας, της λογικής, της ηρεμίας και της ασφάλειας.
- Ροζ: απεικονίζει συνήθως την θηλυκότητα. Είναι ένα χρώμα που προκαλεί θετικά συναισθήματα και αντιπροσωπεύει την ελπίδα, το πάθος, την φροντίδα, την δημιουργία, την καινοτομία.
- Μαύρο: αποτελεί συνώνυμο της πολυτέλειας και της δύναμης. Συμβολίζει επίσης την ασφάλεια, τη δύναμη, την κομψότητα και την εξουσία.
- Λευκό: συνδέεται με την αθωότητα, την αγνότητα και την καθαριότητα. Προσδίδει μοντέρνα, κομψή, λιτή και καθαρή εμφάνιση.
Η γραμματοσειρά
Η χρήση της γραμματοσειράς στη διαμόρφωση της οπτικής ταυτότητας είναι παρόμοια με τη χρήση του χρώματος: να βρει απήχηση στο κοινό, να ενισχύσει την προσωπικότητα και το μήνυμά του brand. Κάθε γραμματοσειρά προσδίδει διαφορετικό χακακτήρα, κι αυτό είναι κάτι που όλοι τείνουν να προσέχουν χωρίς να το συνειδητοποιούν. Έτσι, άλλες γραμματοσειρές προσδίδουν κομψότητα, άλλες αξιοπιστία και άλλες χαλαρό στυλ.
Οι εικόνες και τα γραφικά
Όμοια με τη γραμματοσειρά, το στυλ των εικόνων και των γραφικών πρέπει να περιλαμβάνουν στοιχεία που ενδυναμώνουν το μήνυμα και την προσωπικότητα της επωνυμίας σου. Η εικόνα έχει τεράστιο αντίκτυπο στην εντύπωση που κάνει η επωνυμία σου στο κοινό.
Συμπέρασμα
Η εταιρική ταυτότητα είναι απαραίτητη για τη διαμόρφωση της φωνής και των μηνυμάτων της επωνυμίας και τη διαχείριση της επικοινωνίας με το κοινό μέσα από τα κατάλληλα λεκτικά και οπτικά μέσα. Κάθε μικρή ή μεγάλη επιχείρηση που θέλει να έχει μία ολοκληρωμένη παρουσία στο κοινό και επιδιώκει να είναι ανταγωνιστική, οφείλει να προβάλλει την εικόνα της με τα παραπάνω μέσα.
Η δημιουργία και η διαχείριση της εταιρικής ταυτότητας επιτρέπει μεγαλύτερη σύνδεση με τους υπάρχοντες πελάτες και να προσελκύει νέο κοινό. Γι’αυτό, σε κάθε επαφή με το κοινό-στόχο μέσα από καμπάνιες μάρκετινγκ ή εκδηλώσεις, η εταιρική ταυτότητα το ιδανικό μέσο για την ενίσχυση του brand σου.
Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κάθε μήνα στο email σου νέα, συμβουλές και δοκιμασμένα tips Digital Marketing, που θα σε βοηθήσουν να αυξήσεις την προβολή της επιχείρησής σου.