Πρόθεση αναζήτησης: τι είναι και πώς επηρεάζει την ιστοσελίδα σου

πρόθεση αναζήτησης

Τι είναι η πρόθεση αναζήτησης

Η πρόθεση αναζήτησης ή πρόθεση χρήστη (search intent/user intent) είναι ο σκοπός της διαδικτυακής αναζήτησης, το «γιατί κάποιος ψάχνει κάτι στη μηχανή αναζήτησης». Θέλει να μάθει πληροφορίες; Να συγκρίνει προϊόντα ή υπηρεσίες; Ή σκέφτεται να κάνει αγορά; Αφορά, λοιπόν, την απάντηση που περιμένει να πάρει ο χρήστης του διαδικτύου όταν αναζητά έναν συγκεκριμένο όρο.

Σε αρκετές περιπτώσεις η πρόθεση αναζήτησης είναι ξεκάθαρη. Για παράδειγμα, η αναζήτηση «ψωμί συνταγή» δηλώνει ότι ο χρήστης ψάχνει συνταγή για ψωμί. Πόσο εύκολο είναι όμως να ανιχνεύσουμε την πρόθεση όταν μία αναζήτηση υποδηλώνει διαφορετικούς τύπους πρόθεσης; Για παράδειγμα, η λέξη «φέτα» χρησιμοποιείται για να αναζητήσει κανείς την ιστορία του τυριού, τη συνταγή του ή τα ηλεκτρονικά καταστήματα πώλησης φέτας.

Επομένως, για την κατανόηση της πρόθεσης αναζήτησης, πρέπει να γίνει διαχωρισμός των χρηστών σε κατηγορίες, με κριτήριο αυτό που ψάχνουν.

Διαβάστε επίσης: CTA: Tι είναι το Call-to-Action και πώς βοηθά τις πωλήσεις

Οι βασικοί τύποι του search intent

Η πρόθεση αναζήτησης κατηγοριοποιείται με βάση τα εξής κριτήρια:

  • Ενημέρωση. Ο χρήστης αναζητά πληροφορίες, γι’αυτό συνήθως χρησιμοποιεί λέξεις όπως «ποιος, τι, πότε, πού, γιατί, πώς». Ενδεικτικές φράσεις είναι οι «πώς να χάσω κιλά», «τι είναι το τεριγιάκι» ή «πού βρίσκονται οι Άλπεις».
  • Πλοήγηση. Εδώ ο χρήστης αναζητά μία συγκεκριμένη εταιρεία, επομένως συμπεριλαμβάνει στην αναζήτηση το όνομα της επιχείρησης, για παράδειγμα, «Εθνική Τράπεζα» ή «Αρχαιολογικό Μουσείο».
  • Εμπορική πρόθεση. Η αναζήτηση αφορά τη σύγκριση προϊόντων με στόχο όχι απαραίτητα την άμεση αγορά. Περιλαμβάνει λέξεις όπως «κριτικές», «σύγκριση», «το καλύτερο», «τα 10 καλύτερα». Στα αποτελέσματα θα εμφανιστούν οι επιλογές που έχει ο καταναλωτής, ώστε να επιλέξει το προϊόν ή την υπηρεσία που τον ενδιαφέρει περισσότερο.
  • Συναλλαγή. Στην περίπτωση αυτή ο χρήστης είναι πιο κοντά στην αγορά. Γι΄αυτό, αναζητά όρους όπως, «αγορά», «έκπτωση», «αποστολή», «κουπόνι» μαζί με επωνυμίες και συγκεκριμένα προϊόντα ή κατηγορίες προϊόντων.
 search-intent-image

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω κριτήρια, ας δούμε πώς η πρόθεση αναζήτησης μπορεί να επηρεάσει την κατάταξη (ranking) ενός ιστοτόπου.

Search intent και οργανικά αποτελέσματα

Σήμερα, οι αλγόριθμοι των μηχανών αναζήτησης είναι προγραμματισμένοι ώστε να λαμβάνουν υπόψη την πρόθεση των χρηστών του διαδικτύου. Στόχος τους είναι να προσφέρουν τα πιο συναφή και ακριβή αποτελέσματα που υπάρχουν στη δεξαμενή πληροφοριών τους.

Η πρόθεση αναζήτησης μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην κατάταξη ενός ιστοτόπου, αφού συνδέεται με τη διάρκεια παραμονής του επισκέπτη στην ιστοσελίδα. Κι αυτό, γιατί όταν η απάντηση που προσφέρει η ιστοσελίδα ανταποκρίνεται στην πρόθεση του χρήστη, τότε ο χρόνος παραμονής σε αυτήν είναι μεγαλύτερος.

Αν ο επισκέπτης συνεχίσει να πλοηγείται και σε άλλες σελίδες του ιστοτόπου, σημαίνει ότι το περιεχόμενο είναι σχετικό με την αναζήτησή του. Αν, αντίθετα, εγκαταλείψει τον ιστότοπο μετά από λίγα δευτερόλεπτα χωρίς να επισκεφθεί και άλλες σελίδες, πιθανότατα δεν έχει βρει αυτό που ψάχνει, πράγμα που θα επηρεάσει αρνητικά την κατάταξη του ιστοτόπου. Επομένως, για να πετύχει κανείς υψηλή κατάταξη (ranking), δεν αρκεί μόνο η αύξηση της επισκεψιμότητας (traffic) αλλά και το χαμηλό bounce rate.

Πώς μπορεί κανείς να επιμηκύνει την παραμονή του επισκέπτη σε έναν ιστότοπο; Την απάντηση έρχεται να δώσει το SEO.

Πρόθεση αναζήτησης και βελτιστοποίηση SEO

Το Search Engine Optimization είναι μία πανίσχυρη τεχνική προσέλκυσης πελατών, αφού οδηγεί άτομα που έχουν ανάγκη συγκεκριμένα προϊόντα ή υπηρεσίες στον κατάλληλο ιστότοπο, καθορίζοντας παράλληλα την κατάταξή (ranking) του στα αποτελέσματα των SERPs.

Κορωνίδα του είναι το keyword research, δηλαδή η έρευνα για στοχευμένες λέξεις-κλειδιά. Τα keywords είναι οι λέξεις και φράσεις-κλειδιά που πληκτρολογούν οι διαδικτυακοί χρήστες στις μηχανές αναζήτησης. Η συνάφειά τους με το περιεχόμενο που εμφανίζεται στα αποτελέσματα της Google οδηγεί τους κατάλληλους χρήστες στον ιστότοπο που παρέχει τα αντίστοιχα προϊόντα ή υπηρεσίες.

Η έρευνα για τις σωστές λέξεις-κλειδιά είναι καθοριστική για την κατάταξη ενός ιστοτόπου. Δεν είναι τυχαίο ότι η πρόθεση αναζήτησης είναι πρωταρχικός στόχος για τη Google. Επομένως, για αποτελεσματική βελτιστοποίηση, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η πρόθεση αναζήτησης, καθώς προσφέρει διπλό όφελος: προσέλκυση του στοχευμένου κοινού και υψηλή κατάταξη στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης (SERPs).

Εφόσον το ζητούμενο είναι η ευθυγράμμιση του περιεχομένου του ιστοτόπου με την πρόθεση του χρήστη, θα πρέπει όχι μόνο τα κείμενα αλλά και οι τίτλοι, οι μετα-περιγραφές και οι κεφαλίδες των ιστοσελίδων να ταυτίζονται με την πρόθεση του καταναλωτή. Έτσι θα πετύχουν υψηλή κατάταξη για λέξεις-κλειδιά που αντιστοιχούν στην πρόθεσή του. Με τη δημιουργία περιεχομένου και την ενσωμάτωση  λέξεων-κλειδιών, οι ιστοσελίδες βελτιστοποιούνται για τις μηχανές αναζήτησης.

πρόθεση αναζήτησης

Πώς να εντοπίσεις την πρόθεση αναζήτησης

Πίσω από κάθε συμπεριφορά του κοινού σου κρύβεται η πρόθεσή του. Γι’αυτό, για να πετύχεις τη σωστή πρόθεση αναζήτησης πρέπει να αναρωτηθείς ποια πρόθεση κρύβεται πίσω από κάθε διαδικτυακή αναζήτηση. Έπειτα, να εστιάσεις στον δικό σου στόχο: για ποιον λόγο δημιουργείς το συγκεκριμένο περιεχόμενο; Τι θέλεις να πετύχεις; Αντιστοιχεί στο επιθυμητό αποτέλεσμα; Το περιεχόμενο που ανταποκρίνεται στην πρόθεση αναζήτησης του κοινού εμφανίζεται στα αποτελέσματα των SERPs μετά από συναφείς αναζητήσεις των χρηστών.

Για παράδειγμα, το κοινό σου ψάχνει πληροφορίες για την προστασία από τον ήλιο. Εσύ, έχεις αναρτήσει στο blog σου ένα ενημερωτικό άρθρο για την προστασία από τον ήλιο. Αφού έχεις κατανοήσει την πρόθεση του κοινού και του προσφέρεις τις πληροφορίες που ψάχνει σε επαρκή βαθμό, το άρθρο του blog σου θα αξιολογηθεί ως σχετικό από τη Google και θα συμπεριληφθεί στα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης. Ας δούμε τώρα γιατί η πρόθεση αναζήτησης είναι καθοριστική στο σχεδιασμό στρατηγικής.

Στρατηγική περιεχομένου με βάση την πρόθεση αναζήτησης

Ο κάθε δυνητικός πελάτης ζητά μία άμεση απάντηση στις ανάγκες του. Γι’αυτό, είναι απαραίτητο να του προσφέρουμε αυτό ακριβώς που ψάχνει με βάση την πρόθεση αναζήτησης σε όποιο στάδιο του marketing funnel κι αν βρίσκεται.

Για παράδειγμα, η έλλειψη αγοραστικού ενδιαφέροντος δεν σημαίνει ότι θα πρέπει η ενημερωτική πρόθεση να θεωρείται αμελητέα, γιατί από εκεί προκύπτουν δυνητικοί πελάτες που είναι πιθανό να επιστρέψουν όταν είναι έτοιμοι για αγορά. Για αυτούς τους επισκέπτες προορίζονται τα άρθρα ιστολογίου (blog). Από την άλλη, η πρόθεση συναλλαγής ή η εμπορική πρόθεση υποδηλώνουν ενδιαφέρον για αλληλεπίδραση, επομένως οι επισκέπτες αυτοί θα πρέπει να κατευθύνονται σε σελίδες προϊόντωνκαι υπηρεσιών, όπως και σε landing pages. Ένας ιστότοπος μπορεί να εξυπηρετεί περισσότερους από έναν σκοπούς, γι’αυτό είναι φυσικό το περιεχόμενό του να ποικίλλει.

Η βελτιστοποίηση για κάθε μορφή πρόθεσης αναζήτησης θα καθοδηγήσει τον δυνητικό πελάτη από το πρώτo ως το τελευταίο στάδιο του buyer journey. Βέβαια, κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό να επιτευχθεί χωρίς μία ολοκληρωμένη στρατηγική. Μία στρατηγική που θα καλύπτει όλους τους τρόπους με τους οποίους οι χρήστες του διαδικτύου μπορούν να ανακαλύψουν ένα brand. Ο έλεγχος του χρόνου παραμονής στην κάθε σελίδα καταγράφει την επιτυχία της ευθυργάμμισης του περιεχομένου με το search intent των επισκεπτών του ιστοτόπου.

Με την αποκωδικοποίηση της πρόθεσης αναζήτησης, τη στόχευση των σωστών λέξεων-κλειδιών και τη δημιουργία βελτιστοποιημένου που θα αναλάβει ο κειμενογράφος, η βελτίωση της συνολικής εικόνας του ιστοτόπου σας και η συνολική υψηλότερη κατάταξή του γίνεται στόχος επιτεύξιμος και ρεαλιστικός. Ακολουθεί ένα βίντεο που συνοψίζει τα βασικά σημεία της πρόθεσης αναζήτησης.

Αν χρειαστείτε βοήθεια με την κειμενογράφηση ή τη βελτιστοποίηση του ιστοτόπου σας, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου.

Διαβάστε επίσης: Τι είναι το Copywriting, είδη και κόστος

Συχνές ερωτήσεις

Πώς συνδέεται η πρόθεση αναζήτησης με το SEO;

Όταν καταφέρετε να εντοπίσετε την πρόθεση του διαδικτυακού χρήστη, μπορείτε να δημιουργήσετε περιεχόμενο σε στοχευμένες λέξεις-κλειδιά, που προσφέρει απαντήσεις πάνω σε αυτό που ψάχνει. Το περιεχόμενο που ταυτίζεται με την αναζήτηση του χρήστη θα οδηγήσει και άλλους χρήστες στον ιστότοπό σας. Αυτό είναι και η ουσία του: να προσφέρει το κατάλληλο περιεχόμενο στα άτομα που το ψάχνουν.

newsletter
newsletter subscribe

Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κατευθείαν στο email σου όλα τα τελευταία άρθρα, νέα και ενημερώσεις σχετικά με το SEO και το branding.