Τι είναι η βελτιστοποίηση ιστοσελίδων;
H βελτιστοποίηση ιστοσελίδων (SEO) είναι η βελτίωση του ιστοτόπου σας, ώστε το περιεχόμενό του να είναι κατανοητό από τις μηχανές αναζήτησης (Google, Bing, Yahoo, κ.α.). Είναι ο παράγοντας που καθορίζει την προβολή ή την «ορατότητά» του στα αποτελέσματα αναζήτησης. Ένας βελτιστοποιημένος ιστότοπος, που ακολουθεί τις προδιαγραφές της Google, είναι πιο ορατός, επομένως πιο προσβάσιμος στους διαδικτυακούς χρήστες.
Σκοπός του ιστοτόπου σας είναι να παρουσιάσει στους επισκέπτες του τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Για αυτούς τον έχετε δημιουργήσει και αυτούς επιδιώκετε να προσελκύσετε. Ωστόσο, εκτός από το κοινό σας, η βελτιστοποίηση ιστοσελίδων εξυπηρετεί και τις μηχανές αναζήτησης. Ας δούμε πιο αναλυτικά πώς γίνεται αυτό.

Πώς δουλεύουν οι μηχανές αναζήτησης
- Σε πρώτη φάση, οι “crawlers”, οι ανιχνευτές των μηχανών αναζήτησης, συλλέγουν πληροφορίες από όλους τους ιστοτόπους. Αυτό συμβαίνει στον ιστότοπό σας κάθε φορά που προσθέτετε περιεχόμενο, όπως κείμενα, εικόνες ή βίντεο. Αν πάλι ο ιστότοπός σας είναι καινούριος, οι ανιχνευτές θα τον ανακαλύψουν για πρώτη φορά μετά την υποβολή του sitemap στη Google Search Console.
- Στη συνέχεια, όλες οι πληροφορίες συγκεντρώνονται σε ένα ευρετήριο. Πρόκειται στην ουσία για μία δεξαμενή πληροφοριών, που λειτουργεί όπως μία βιβλιοθήκη ή ένα λεξικό. Εκεί, περνούν από μία περίπλοκη διαδικασία ανάλυσης, που εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, μέχρι την αποθήκευσή τους. Υπάρχει περίπτωση ορισμένες σελίδες να μην ευρετηριαστούν, όπως, για παράδειγμα, οι ιστοσελίδες με περιεχόμενο χαμηλής ποιότητας. Στην περίπτωση αυτή, λαμβάνετε ειδοποίηση στη Google Search Console.
- Όταν οι σελίδες του ιστοτόπου σας έχουν ευρετηριαστεί με επιτυχία, κάθε φορά που κάποιος χρήστης του διαδικτύου αναζητά μία συναφή πληροφορία στις μηχανές αναζήτησης, το περιεχόμενο του ιστοτόπου σας θα εμφανίζεται μεταξύ άλλων στα αποτελέσματα αναζήτησης. Έτσι, πετυχαίνει σταδιακά πιο υψηλή κατάταξη.
Διαβάστε επίσης: Τι είναι SEO

Παράγοντες κατάταξης στα SERPs
Αν και η βελτιστοποίηση ιστοσελίδων (SEO) αφορά το σύνολο των μηχανών αναζήτησης, είναι γεγονός ότι έχει ταυτιστεί με τη Google. Αυτό συμβαίνει γιατί η Google αποτελεί την κύρια μηχανή αναζήτησης, με μερίδιο πάνω απο 92% στην παγκόσμια αγορά αναζήτησης.
Στόχος της είναι να προσφέρει στους διαδικτυακούς χρήστες αποτελέσματα συναφή με ό,τι αναζητούν. Αν, για παράδειγμα, κάποιος αναζητά «κειμενογράφηση ιστοσελίδων» τα οργανικά αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης θα πρέπει να του εμφανίσουν μία λίστα με τις αναφορές στην κειμενογράφηση για site. Όταν ο χρήστης λάβει τα επιθυμητά αποτελέσματα, θα μείνει ευχαριστημένος. Αυτό, δημιουργεί μία θετική εμπειρία χρήστη (UX).
Το ίδιο επιδιώκετε και εσείς μέσα από τον ιστότοπό σας. Γι’ αυτό, είναι απαραίτητο να προσφέρετε στους επισκέπτες σας μία συνολική θετική εμπειρία πλοήγησης. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να παρέχετε τις πληροφορίες που αναζητά εύκολα και απλά. Το user experience παραμένει από τους βασικούς παράγοντες που λαμβάνει υπ’όψιν της η Google για την κατάταξη ενός ιστοτόπου στα οργανικά αποτελέσματα.
Εκτός από τη θετική εμπειρία του χρήστη (UX), η κατάταξη ενός ιστοτόπου στα οργανικά αποτελέσματα των SERPs εξαρτάται και από τους παρακάτω παράγοντες:
- Ποιότητα περιεχομένου
Η ενημέρωση του αλγορίθμου της Google που έγινε τον Αύγουστο του 2022 είχε ως στόχο να διασφαλίσει τη δημιουργία πρωτότυπου και χρήσιμου περιεχομένου για κάθε ιστότοπο. Η αλλαγή αυτή εστιάζει στην παραγωγή περιεχομένου που απευθύνεται σε ανθρώπους και όχι σε μηχανές αναζήτησης. Σε περιεχόμενο που προσφέρει αξία στους αναγνώστες του μέσα από τις πληροφορίες που παρέχει, αναδεικνύοντας παράλληλα την τεχνογνωσία του δημιουργού του στο συγκεκριμένο τομέα. Αυτό καλείται να πέρα εις πέρας ο κειμενογράφος (copywriter), κατά την κειμενογράφηση.
- Λέξεις-κλειδιά
Οι λέξεις-κλειδιά, εκτός από την ενσωμάτωσή τους στο σώμα του κειμένου, χρησιμοποιούνται στους τίτλους, τους μετα-τίτλους και τις μετα-περιγραφές, τις επικεφαλίδες και τα URLs. Είναι από τους καθοριστικούς παράγοντες ανάδειξης εντός ιστοτόπου στα SERPs. Κι αυτό γιατί συνδέονται με την πρόθεση αναζήτησης των χρηστών του διαδικτύου. Με άλλα λόγια, η χρήση των κατάλληλων keywords θα εμφανίσει τα σωστά αποτελέσματα στα άτομα που τα ψάχνουν στις μηχανές αναζήτησης.
Γι’αυτό, είναι πολύ σημαντικό να σχεδιάσετε μία στρατηγική περιεχομένου που θα περιλαμβάνει τις λέξεις-κλειδιά που ψάχνουν οι δυνητικοί πελάτες σας. Με τον τρόπο αυτό, ο ιστότοπός σας θα εμφανιστεί μπροστά τους όταν αναζητούν προϊόντα ή υπηρεσίες αντίστοιχα με αυτά που παρέχετε. Μάθετε περισσότερα για τις λέξεις-κλειδιά.
- Mobile friendliness
H συμβατότητα των ιστοτόπων με τις συσκευές των κινητών δεν ήταν ποτέ πιο σημαντική για τη Google. Κι αυτό, γιατί η πλειοψηφία των διαδικτυακών χρηστών σερφάρει πλέον από τα smartphones. Η πρώτη ενημέρωση του αλγορίθμου έγινε το μακρινό 2015, οπότε και αποφασίστηκε η προώθηση των ιστοσελίδων που είναι φιλικές προς τα κινητά τηλέφωνα, και ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο ένα χρόνο αργότερα. Το 2020 εγκαινιάστηκε η προτεραιότητα στην ευρετηρίαση για όσες ιστοσελίδες είναι συμβατές με κινητές συσκευές, στο ευρύτερο πλαίσιο της προσφοράς θετικής εμπειρίας στον χρήστη.
- Backlinks
Tα backlinks είναι σύνδεσμοι που οδηγούν από άλλους ιστοτόπους στον δικό σας. Με την ενδυνάμωση παραγόντων όπως το ποιοτικό περιεχόμενο και οι λέξεις-κλειδιά, τα backlinks άρχισαν σταδιακά να χάνουν έδαφος. Παραμένουν, ωστόσο, από τους πιο σημαντικούς παράγοντες κατάταξης ενός ιστοτόπου στα οργανικά αποτελέσματα.
Η σημασία τους έγκειται στη σύνδεση ιστοσελίδων ίδιου ενδιαφέροντος και την κατεύθυνση των διαδικτυακών χρηστών από τη μία στην άλλη. Οι ιστότοποι με ποιοτικά backlinks, που προέρχονται από καθιερωμένα sites, έχουν μεγαλύτερη επισκεψιμότητα πράγμα που επηρεάζει τη συνολική κατάταξή τους στα οργανικά αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης.

Βελτιστοποίηση ιστοσελίδων SEO και PPC
Τα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης διακρίνονται σε οργανικά και σε επί πληρωμή. Όπως έχουμε δει, τα οργανικά αποτελέσματα διαμορφώνονται με βάση τη συνάφεια, την ποιότητα ενός ιστοτόπου και άλλους παράγοντες. Βασίζονται στους κανόνες του SEO και μπορεί να διατηρηθούν έστω και με μεταβολές, ακόμη και για χρόνια.
Αντίθετα, τα επί πληρωμή αποτελέσματα (Ads) είναι πληρωμένες διαφημίσεις, που εμφανίζονται μόνο όσο πληρώνετε γι’ αυτές. Αποτελούν πρακτική του SEM (Search Engine Marketing), που περιλαμβάνει στο φάσμα του και το SEO.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το SEO είναι πιο οικονομικό από το PPC, ενώ παράλληλα έχει και μακροχρόνια απόδοση. Είναι, πάντως, γεγονός ότι οι πρακτικές του SEO αποδίδουν κατά μέσο όρο σε 4-6 μήνες. Τόσο δηλαδή χρειάζεται για να αναδειχθεί ένας ιστότοπο σε υψηλή θέση στα SERPs. Πρόκειται, ωστόσο, για ένα μειονέκτημα που ισοσταθμίζεται από τα μακροπρόθεσμα οφέλη του.
Συχνές ερωτήσεις
Η βελτιστοποίηση ιστοσελίδων βρίσκει εφαρμογή σε διάφορους τομείς του Digital Marketing, όπως το content marketing, το email marketing και το social media marketing. Oι τεχνικές του SEO εφαρμόζονται συστηματικά στην κειμενογραφία (copywriting). Εκτός από τις σύγχρονες υπηρεσίες κειμενογράφησης, οι τεχνικές βελτιστοποίησης για τις μηχανές αναζήτησης εφαρμόζονται πάντα και στην κατασκευή ιστοσελίδων.