Τι είναι η στρατηγική social media;
Η στρατηγική social media περιλαμβάνει τους στόχους που θέλει να πετύχει μία επιχείρηση στα κοινωνικά μέσα, την οργάνωση του περιεχομένου που θα αναρτήσει και την επιλογή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μέσα από τα οποία θα προωθήσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της. Μία στρατηγική social media έρχεται να δράσει συμπληρωματικά και να ενισχύσει τη συνολική στρατηγική digital marketing μίας επιχείρησης.
Παλιότερα, πριν μπει στη ζωή μας το ψηφιακό μάρκετινγκ, οι επιχειρήσεις δαπανούσαν αδρά ποσά για προβολή και διαφήμιση αποκλειστικά σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο, τηλεόραση, κ.α. Σήμερα, με την επικράτηση των social media κάθε επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να προβληθεί και να κάνει γνωστή την επωνυμία της στο στοχευμένο κοινό με ελάχιστο ως μηδενικό κόστος.
Τα social media όμως είναι κάτι περισσότερο από προβολή. Μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην καθιέρωση ενός brand και τη βελτίωση της στρατηγικής digital marketing. Για να το πετύχουν, χρειάζεται η επιλογή έξυπνων στόχων και κατάλληλων πρακτικών. Ακολουθώντας τα παρακάτω 7 απλά βήματα, θα μπορέσεις κι εσύ να σχεδιάσεις την κατάλληλη στρατηγική social media για την επιχείρησή σου.
Διάβασε επίσης: Ανάλυση SWOT: τι είναι και πώς γίνεται (παραδείγματα + template)
1. S.M.A.R.T. στόχοι στη στρατηγική social media
Ο σχεδιασμός μίας ολοκληρωμένης στρατηγικής social media προϋποθέτει την επιλογή SMART στόχων. Οι έξυπνοι στόχοι είναι συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι, εφικτοί, σχετικοί με το όραμά σου και με συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο (Specific, Measurable, Attainable, Relevant και Time-bound).
Οι συγκεκριμένοι στόχοι ξεκαθαρίζουν τι ακριβώς θέλεις να πετύχεις και γιατί είναι σημαντικές οι επιδιώξεις σου. Οι μετρήσιμοι στόχοι σού επιτρέπουν να καταγράφεις την απόδοση κάθε κίνησης. Οι εφικτοί στόχοι είναι επιτεύξιμοι. Οι συναφείς στόχοι είναι ευθυγραμμισμένοι με την πορεία και το όραμα της επιχείρησής σου. Τέλος, οι στόχοι με συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο σε βοηθούν να οργανωθείς και να θέσεις προτεραιότητες.
Παραδείγματα έξυπνων στόχων social media:
- Αύξηση της αναγνωρισιμότητας της επωνυμίας
- Αύξηση της επισκεψιμότητας του ιστοτόπου
- Ενίσχυση μετατροπών
- Δημιουργία δυνητικών πελατών
- Ενίσχυση της αφοσίωσης των χρηστών
- Κατανόηση των πελατών
- Βελτίωση της εξυπηρέτησης πελατών
Οι SMART στόχοι είναι το σημείο εκκίνησης της στρατηγικής σου και μπορούν να φέρουν συγκεκριμένα αποτελέσματα βραχυπρόθεσμα. Μετά την επιλογή SMART στόχων, σειρά έχει ο καθορισμός του κοινού σου.
Διάβασε επίσης: Βrand awareness & τρόποι ενίσχυσής του (παραδείγματα)
2. Το κοινό-στόχος στη στρατηγική social media
Είτε διαθέτεις σελίδα σε Facebook, Instagram, Twitter είτε σελίδα LinkedIn, πρέπει να εστιάσεις στο κοινό σου. To κοινό-στόχος είναι τα άτομα στα οποία θα απευθύνεις τα μηνύματά σου. Για να δημιουργήσεις περιεχόμενο που θα έχει απήχηση στο κοινό σου, είναι αναγκαίο να σκιαναγραφήσεις το προφίλ του ατόμων που το αποτελούν.
Εστίασε σε άτομα που χρησιμοποιούν ή σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν παρόμοια προϊόντα ή υπηρεσίες με αυτές που προσφέρεις. Συγκέντρωσε στοιχεία για τα άτομα που αποτελούν το υφιστάμενο ή επιθυμητό κοινό σου, όπως:
- Ηλικία
- Φύλο
- Τοποθεσία
- Επάγγελμα
- Εισόδημα
- Εκπαίδευση
- Οικογενειακή κατάσταση
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, μπορείς να προχωρήσεις στη δημιουργία του buyer persona, δηλαδή του προφίλ του αγοραστή σου. Αργότερα, με τα στοιχεία που θα προκύψουν από τα Analytics / Insights μπορείς να προσαρμόσεις τη στρατηγική σου, ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα σε όσα ζητά από σένα το κοινό σου.
3. Η ανάλυση ανταγωνισμού
Ήρθε η ώρα να εξετάσεις ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σου και με ποιο τρόπο προβάλλονται στα social media. Η ανάλυση του ανταγωνισμού είναι σημαντική, γιατί σου επιτρέπει να γνωρίσεις το επίπεδο των ανταγωνιστών σου. Επίσης, να εντοπίσεις τι κάνουν καλά και τι όχι, ώστε να μπορέσεις εσύ να καθορίσεις το περιεχόμενο και το μέσο που θα χρησιμοποιήσεις για τις αναρτήσεις σου.
Εφαρμόζοντας πρακτικές που έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές για άλλους, προχωράς πιο κοντά στην επίτευξη των έξυπνων στόχων σου, όπως η αύξηση της αναγνωρισιμότητας της επωνυμίας σου, η βελτίωση της αφοσίωσης του κοινού σου και η δημιουργία δυνητικών πελατών. Ωστόσο, οι αναρτήσεις σου θα πρέπει να εκφράζουν το προσωπικό σου ύφος, που θα εναρμονίζεται με το όραμα και την αποστολή της επωνυμίας σου.
4. Social media audit
Αν έχεις ήδη δημιουργήσει λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα πρέπει να κάνεις ένα social media audit. Το social media audit είναι η παρακολούθηση και αξιολόγηση των αναρτήσεών σου σε όλους τους λογαριασμούς που διαθέτεις στα κοινωνικά μέσα.
Το social media audit θα σε βοηθήσει να αξιολογήσεις κατά πόσο η κάθε πλατφόρμα συμβάλλει στην υλοποίηση των SMART στόχων σου. Έτσι, θα βελτιώσεις το περιεχόμενό σου και θα εστιάσεις σε όσες από τις πλατφόρμες πραγματικά ταιριάζουν στο προφίλ της εταιρείας σου και βρίσκουν απήχηση στο κοινό σου. Θα πρέπει επικεντρωθείς σε αυτές που πραγματικά μπορούν να φέρουν αποτελέσματα. Φρόντιζε να ελέγχεις την αποδοτικότητα των αναρτήσεών σου με το social media audit κάθε 3-6 μήνες ή τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο.
5. Οι αναρτήσεις στα social media
Οι αναρτήσεις μπορεί να περιλαμβάνουν εικόνες, συνδέσμους, blog posts και βίντεο. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί:
- Στη συχνότητα των αναρτήσεων.Ο βομβαρδισμός με περιεχόμενο κάθε είδους σε ένα κοινό που είναι ήδη κορεσμένο με πληροφορίες μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα. Μία ως δύο αναρτήσεις την ημέρα είναι αρκετές για να διατηρήσεις τη δέσμευση με το κοινό σου.
- Στη χρονική στιγμή της ανάρτησης σε κάθε πλατφόρμα. Όπως φαίνεται, συγκεριμένες μέρες και ώρες συνδέονται με μεγαλύτερο βαθμό σύνδεσης με το κοινό. Ορισμένες πλατφόρμες διαθέτουν εργαλείο προγραμματισμού, μέσα από το οποίο μπορείς να δεις ποια είναι η ιδανική ώρα για να κάνεις ανάρτηση. Εναλλακτικά, μπορείς να αναρτάς σε διαφορετικές ώρες και να συγκρίνεις την απήχησή τους. Αυτός είναι ένας απλός τρόπος για να βρεις την καταλληλότερη ώρα σύνδεσης με το κοινό σου.
Σε κάθε περίπτωση, είναι απαραίτητο να ετοιμάσεις ένα ημερολόγιο για όλες τις αναρτήσεις του επόμενου μήνα. Εκεί θα ορίσεις ημερομηνία, ώρα, πλατφόρμα, κείμενο, φωτογραφία ή σύνδεσμο που θέλεις να συμπεριλάβεις. Πάρε λοιπον μολύβι και χαρτί για να το σχεδιάσεις ή απλά κατέβασε εντελώς δωρεάν αυτό που έχω ετοιμάσει για εσένα.
6. Το περιεχόμενο
To ποιοτικό περιεχόμενο προσδίδει αξία όχι μόνο στην εικόνα της επωνυμίας σου και αλλά στους ακόλουθους της σελίδας σου. Γι’αυτό, φρόντιζε να δημιουργείς πάντα χρήσιμο περιεχόμενο, που μπορεί πραγματικά να φανεί χρήσιμο στους διαδικτυακούς χρήστες. Επίσης, προσπάθησε να κρατάς διαρκώς ζωντανό το ενδιαφέρον και τη δέσμευση του κοινού σου μέσα από διαφορετικά είδη αναρτήσεων.
Ωστόσο, μην ξεχνάς ότι η ποιότητα πρέπει να υπερτερεί της ποσότητας (quality > quantity). Αν χρειαστεί, ανάθεσε το περιεχόμενο σε έναν copywriter που γνωρίζει το Social SEO. Έτσι, θα διαθέτεις βελτιστοποιημένο περιεχόμενο και στα social media. Τέλος, θυμίσου να προσθέτεις πάντα ένα δυνατό call-to-action, που θα παροτρύνει τον χρήστη να προχωρήσει στην ενέργεια που θέλεις. Έτσι, θα πετύχεις τους έξυπνους στόχους σου.
7. Παρακολούθηση και μέτρηση αποτελεσμάτων
Οι δείκτες απόδοσης ορίζονται για την παρακολούθηση και τη μέτρηση των αποτελεσμάτων της κάθε καμπάνιας. Είναι σημαντικό να ορίσεις διαφορετικούς δείκτες απόδοσης (KPIs), ανάλογα με τον κάθε στόχο και την πλατφόρμα που χρησιμοποιείς για να τον πετύχεις. Παράλληλα, μπορείς να καταγράφεις την πορεία των στόχων σου με τις κατάλληλες ποσοτικές μετρήσεις (metrics). Για τα Social Media, αυτές είναι:
- ο αριθμός των ατόμων που είδαν μία ανάρτηση (Reach)
- ο αριθμός των εμφανίσεων μίας ανάρτησης
- ο αριθμός σχολίων, likes, shares (Engagement)
- αριθμός των Click
- το traffic του ιστοτόπου σου
Όλα αυτά θα σε βοηθήσουν να αξιολογήσεις τη στρατηγική σου και να προχωρήσεις σε αλλαγές της στρατηγικής σου αν χρειαστεί.
Πώς θα ξεχωρίσω στα social media;
Κάθε μέρα, περισσότερες από 1 δισεκατομμύρια αναρτήσεις δημοσιεύονται στα social media. Οι χρήστες των κοινωνικών μέσων αλληλεπιδρούν με μόλις το 40% των αναρτήσεων. Όπως είναι φυσικό, όλοι αναρωτιώμαστε: “Τι να ποστάρω στα social για να ξεχωρίσει η επωνυμία μου; Απλή ανάρτηση ή carousel; Reel ή story; Πότε να κάνω live;”
Κάθε ανάρτηση εξυπηρετεί διαφορετικό σκοπό. Τα reels και τα stories ενισχύουν τη σύνδεση με το κοινό, η απλή ανάρτηση αυξάνει το reach της σελίδας σου, ενώ τα carousel posts και τα lives ενισχύουν το authority της επωνυμίας σου. Όλα αυτά, λειτουργούν μόνο με μία καλά σχεδιασμένη στρατηγική social media που συμβαδίζει με τους στόχους μάρκετινγκ της επιχείρησής σου.
Για να κάνεις το extra mile, ακολούθησε τα παρακάτω tips:
- Δημοσίευσε περιεχόμενο που αναδεικνύει τη μοναδικότητα των προϊόντων ή των υπηρεσιών σου.
- Μοιράσου προσωπικές εμπειρίες.
- Ξεκίνησε συνεργασία με άλλα άτομα του κλάδου σου.
- Επένδυσε στο video marketing και τα lives. Η αμεσότητα που προσφέρουν δίνει την ευκαιρία στο κοινό σου να σε γνωρίσει καλύτερα.
Για την επιχείρησή σου, αξιοποίησε τις νέες τάσεις που εμφανίζονται με μέτρο και μόνο αν ταιριάζουν με την αισθητική του brand σου.
Συμπέρασμα
Μέσα από τα 7 βήματα που μοιράστηκα μαζί σου, μπορείς κι εσύ να δημιουργήσεις τη δική σου ολοκληρωμένη στρατηγική social media ή να ενισχύσεις τις πρακτικές που ίσως χρησιμοποιείς μέχρι τώρα. Έτσι, θα ενισχύσεις τους στόχους digital marketing της εταιρείας σου, φτάνοντας πιο κοντά στις επιδιώξεις της επιχείρησής σου.
Ίσως σε ενδιαφέρει: Πώς να αυξήσεις το traffic με Local SEO
Συχνές ερωτήσεις
Η στρατηγική social media είναι ο καθορισμός των στόχων σου στα κοινωνικά μέσα, η επιλογή των πρακτικών που θα εφαρμόσεις και η παρακολούθηση των αποτελεσμάτων της προσπάθειάς σου. Μία ολοκληρωμένη στρατηγική social media μπορεί να βοηθήσει στην επίτευξη των ευρύτερων επιχειρηματικών σου στόχων.
Social media audit είναι ο έλεγχος των αναρτήσεών σου στους λογαριασμών σου στα social media. Μέσα από τον έλεγχο αυτό θα κατανοήσεις αν η στρατηγική social media που ακολουθείς έχει αποτέλεσμα ή αν πρέπει να προχωρήσεις σε βελτιώσεις.
Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κατευθείαν στο email σου όλα τα τελευταία άρθρα, με συμβουλές και χρήσιμα tips.