Πώς μπορεί να βοηθήσει μία επιχείρηση
Η ανάλυση SWOT είναι ένα σχέδιο δράσης που σας βοηθά να εντοπίσετε τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία της επιχείρησής σας και να αξιολογήσετε ευκαιρίες και απειλές που μπορεί να προκύψουν στη πορεία.
Ο όρος SWOT προκύπτει από τις λέξεις Strengths (Δυνατά σημεία), Weaknesses (Αδυναμίες), Opportunities (Ευκαιρίες), Threats (Απειλές). Τον όρο εισήγαγε πιθανότατα ο καθηγητής του Stanford τις δεκαετίες ‘60 και ’70 Albert Humphrey.
Με την πρακτική αυτή θέτετε προτεραιότητες προχωρώντας στις αναγκαίες κινήσεις και αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τις προκλήσεις που παρουσιάζονται ώστε να μπορέσετε να (επανα)σχεδιάσετε μία αποτελεσματική στρατηγική για την επιχείρησή σας.
Μία ανάλυση SWOT λειτουργεί ως συμπληρωματικό εργαλείο που σας επιτρέπει να αξιολογήσετε τη θέση της επιχείρησης ή της επωνυμίας σας στην αγορά. Ακόμα, να εξετάσετε κατά πόσο ένα νέο έργο, ένα καινούριο προϊόν ή ακόμη και μία πρωτοβουλία που σχεδιάζετε να πάρετε, όπως για παράδειγμα μία καμπάνια σε ένα συγκεκριμένο κανάλι με στόχο την προώθηση της επιχείρησής σας, θα προχωρήσει καλά.
Διαβάστε επίσης: Στρατηγική digital marketing σε 7+1 βήματα
Πριν πραγματοποιήσετε μία ανάλυση SWOT
Πριν προχωρήσετε σε μία ανάλυση SWOT θα πρέπει να προσδιορίσετε τον στόχο σας. Ένας στόχος μπορεί να είναι για παράδειγμα η βελτίωση της στρατηγικής social media, η πορεία ενός νέου προϊόντος, ο επανασχεδιασμός της επωνυμίας σας ή ένα νέο επιχειρηματικό ξεκίνημα. Όσο πιο συγκεκριμένος είναι ο στόχος σας, τόσο πιο εξειδικευμένοι θα είναι οι τομείς που θα αξιολογήσετε.
Η ανάλυση SWOT οπτικοποιείται με τη βοήθεια ενός πίνακα με τέσσερις στήλες. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το πρότυπο που έχω ετοιμάσει για εσάς.
Διαβάστε επίσης: Τι είναι Video Marketing και ποια στρατηγική οδηγεί σε πωλήσεις
Πώς να πραγματοποιήσετε μία ανάλυση SWOT
Η ανάλυση SWOT χωρίζεται σε τέσσερα μέρη και εξετάζει τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες και τις απειλές τις οποίες ενδεχομένως θα κληθείτε να αντιμετωπίσετε. Τα δύο πρώτα αποτελούν μία ενδοσκόπηση της επιχείρησης, καθώς συνδέονται με το εσωτερικό της περιβάλλον, ενώ τα υπόλοιπα αφορούν εξωγενείς παράγοντες (οικονομικούς, τεχνολογικούς, κ.α.) που δυνητικά την επηρεάζουν. Πιο αναλυτικά:
- Δυνατά σημεία: Τι κάνετε αυτή τη στιγμή καλά; Τι σας δίνει πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών σας; Τι αρέσει στους πελάτες σας;
Παραδείγματα: μία καινοτόμα εταιρική κουλτούρα, εξαιρετικές υπηρεσίες ή προϊόντα, υψηλή αποδοτικότητα, καλή εξυπηρέτηση πελατών, υψηλή προσαρμοστικότητα, μοναδικότητα προϊόντων ή υπηρεσιών.
- Αδυναμίες: Τι κάνουν καλύτερα οι ανταγωνιστές σας; Τι μπορείτε να βελτιώσετε ώστε να γίνει η επιχείρησή σας αποτελεσματική;
Παραδείγματα: αδύναμη εταιρική κουλτούρα, χαμηλή απόδοση με ταυτόχρονη υψηλή σπατάλη, κακή εξυπηρέτηση πελατών, ανεξέλεγκτη και απρογραμμάτιστη ανάπτυξη, καμία διαφοροποίηση από τους ανταγωνιστές, απουσία ευελιξίας.
- Ευκαιρίες: Πώς εξελίσσεται ο κλάδος σας; Πώς μπορείτε να ανταποκριθείτε στις μελλοντικές αλλαγές; Πώς θα προσελκύσετε νέους πελάτες;
Παραδείγματα: ανοδική τάση στην αγορά, δυνατότητες ανάπτυξης σε αναδυόμενες αγορές και διεύρυνσης του στοχευμένου κοινού, αυξανόμενη ζήτηση υπηρεσιών, ευκαιρίες επένδυσης.
- Απειλές: Τι απομακρύνει τους πελάτες σας από την επωνυμία σας; Τι θα μπορούσε να επιβραδύνει την ανάπτυξη της επιχείρησής σας; Διαφαίνονται μελλοντικά προβλήματα στον κλάδο;
Παραδείγματα: παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση, μείωση αγοραστικής δύναμης, ισχυρός ανταγωνισμός.
Διαβάστε επίσης: Personal Branding: τι είναι και γιατί είναι σημαντικό
Τι να προσέξετε
Καθώς εντοπίζετε τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες σας, τις ευκαιρίες και τις πιθανές απειλές, θα πρέπει να ανατρέξετε στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της επιχείρησής σας και σε ό,τι την κάνει να ξεχωρίσει από τις άλλες. Αυτό προϋποθέτει:
- Αυτογνωσία. Είναι μία απαραίτητη διαδικασία για να αξιολογήσετε πώς οι αποφάσεις και οι ενέργειές σας έχουν θετικό ή αρνητικό αντίκτυπο στην επιχείρησή σας. Γιατί προχωρήσατε σε αυτές; Τι αποτέλεσμα είχαν; Κατανοώντας πώς οδηγηθήκατε στις αποφάσεις που έχετε πάρει, αξιολογείτε αντικειμενικά τα δυνατά και αδύνατα σημεία σας.
- Αλλαγή οπτικής γωνίας. Πώς σας βλέπουν οι πελάτες σας; Τι περιμένουν από εσάς; Όταν εντοπίσετε τι προσφέρει τη μεγαλύτερη αξία, θα μπορέσετε να επικεντρωθείτε στην προσφορά του στους πελάτες σας.
- Ανοιχτή επικοινωνία. Ακούστε τους συνεργάτες σας. Ζητείστε τη γνώμη του πιο στενού ή έμπιστου συνεργάτη σας. Μία καθαρή, αντικειμενική ματιά μπορεί να εντοπίσει στοιχεία που σας διαφεύγουν.
- Έλεγχο του ανταγωνισμού. Η ανάλυση των ανταγωνιστών ενδεχομένως να αποκαλύψει αδυναμίες ή ελλείψεις που δεν είχατε λάβει υπόψη. Από την άλλη, είναι πιθανό να αναδείξει και τους τομείς όπου υπερέχετε.
- Διαρκή επαγρύπνηση. Οι συνεχείς μεταβολές των δεδομένων στις αγορές επιτάσσουν τη συνεχή αξιολόγηση κάθε πτυχής της επιχείρησής σας. Διαφορετικά, η στασιμότητα μπορεί να μεταβάλει τα δυνατά σημεία σε αδυναμίες.
Στην ανάλυση του ανταγωνισμού είναι χρήσιμο να εφαρμόσετε τις “πέντε δυνάμεις του Porter”, ένα μοντέλο που αναπτύχθηκε με στόχο τον εντοπισμό και την ανάλυση των ανταγωνιστικών δυνάμεων σε έναν κλάδο.
Οι πέντε δυνάμεις του Πόρτερ είναι:
- ο ανταγωνισμός
- η απειλή νεοεισερχομένων στον κλάδο
- η διαπραγματευτική δύναμη των προμηθευτών
- η διαπραγματευτική δύναμη των αγοραστών
- η απειλή από υποκατάστατα προϊόντα του κλάδου
Το μοντέλο, που αναπτύχθηκε από τον Michael Porter, δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1979 στο Harvard Business Review. Από τότε, αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για τους ειδικούς του μάρκετινγκ και του στρατηγικού σχεδιασμού, για την αξιολόγηση των ανταγωνιστικών τάσεων σε έναν κλάδο.
Η εφαρμογή της μεθοδολογίας του Πόρτερ στην εξέταση των εξωγενών παραγόντων σε μία ανάλυση SWOT, θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε το ακριβές πεδίο και τους τρόπους, με τους οποίους θα πετύχετε το σωστό brand positioning.
Oφέλη από την ανάλυση SWOT
Η ανάλυση SWOT είναι ζωτικής σημασίας για την εξέλιξη της επιχείρησή σας, αφού βοηθά να εντοπίσετε και να αξιοποιήσετε τις πλέον προσοδοφόρες πρακτικές και παράλληλα να διορθώσετε τις τυχόν λάθος επιλογές. Επιπλέον, με την κατάλληλη προετοιμασία, μπορείτε να εκμεταλλευτείτε τις ευκαιρίες που θα σας παρουσιαστούν και να αποφύγετε ενδεχόμενους κινδύνους και απειλές.
Η ανάλυση των δεδομένων και η αξιολόγησή τους θα σας οδηγήσει στο σχεδιασμό μίας ολοκληρωμένης στρατηγικής, με μελετημένα βήματα και μειωμένο ρίσκο. Γι’ αυτό, φροντίστε να επαναλαμβάνετε την ανάλυση SWOT τουλάχιστον μία φορά το χρόνο. Μόνο έτσι θα είσαστε προετοιμασμένοι για τα εμπόδια ή τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν στο δρόμο σας.
Διαβάστε επίσης: Οι κυρίαρχες τάσεις στο μάρκετινγκ περιεχομένου το 2024
Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κατευθείαν στο email σου όλα τα τελευταία άρθρα, με συμβουλές και χρήσιμα tips.