Tι είναι το target audience
Το target audience ή κοινό-στόχος περιλαμβάνει τα άτομα που είναι πιο πιθανό να επιλέξουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Είναι οι καταναλωτές στους οποίους απευθύνεστε μέσα από τον ιστότοπό σας και τα υπόλοιπα κανάλια digital marketing. Η κατανόηση του target audience είναι απαραίτητη, εάν επιδιώκετε τη σύνδεση μαζί του, τη δημιουργία μίας κοινότητας και την αύξηση των πωλήσεων της επιχείρησής σας. Μόνο γνωρίζοντας σε βάθος τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του κοινού-στόχου σας θα μπορέσετε να προσαρμόσετε τη στρατηγική σας, ώστε να ανταποκρίνεται σε ό,τι αναζητά το στοχευμένο κοινό.
Η βαθιά κατανόηση του στοχευόμενου κοινού είναι αναπόσπαστο κομμάτι κάθε στρατηγικού σχεδιασμού και απαιτεί έρευνα και ανάλυση. Με τη συλλογή των δεδομένων, θα είστε εφοδιασμένοι με πολύτιμες πληροφορίες γύρω από τις συμπεριφορές και τις προτιμήσεις του δικού σας target audience. Αυτό θα σας βοηθήσει να αναπτύξετε μία ολοκληρωμένη στρατηγική στοχεύοντας στα άτομα που είναι έτοιμα να ανταποκριθούν στο κάλεσμά σας. Ας δούμε πώς μπορεί να γίνει αυτό.
Πώς ο καθορισμός του κοινού-στόχου μπορεί να ενισχύσει την επιχείρησή μου;
Η κατανόηση του κοινού-στόχου είναι ζωτικής σημασίας για τη στρατηγική μάρκετινγκ της επιχείρησής σας. Όταν γνωρίζετε ποιο είναι το κοινό σας και ποιες είναι οι ανάγκες του είναι πολύ πιο εύκολο να το προσεγγίσετε με τα κατάλληλα μηνύματα. Έτσι, εξοικονομείτε χρόνο και χρήματα. Αντίθετα, αν προσεγγίσετε άτομα που δεν ενδιαφέρονται για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας, μπορεί να ενισχυθεί η επισκεψιμότητα του ιστοτόπου σας, αλλά δεν θα αυξηθούν οι μετατροπές. Επομένως, η προσέλκυση του σωστού κοινού είναι σημαντική, γιατί προσφέρει:
- Απόκτηση δυνητικών πελατών
Η βαθιά γνώση των χαρακτηριστικών του κοινού σας σάς επιτρέπει να δημιουργήσετε στοχευμένες καμπάνιες μάρκετινγκ με βάση τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του. Προσαρμόζοντας τα μηνύματά σας ανάλογα με τα ενδιαφεροντα του δικού σας target audience, τραβάτε την προσοχή του και δημιουργείτε τις κατάλληλες συνθήκες για αλληλεπίδραση μαζί του, μετατρέποντας παράλληλα μία μερίδα του σε δυνητικούς πελάτες.
- Ενίσχυση αξιοπιστίας
Μέσα από τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας προσφέρετε λύσεις στα προβλήματα του κοινού σας. Έτσι, χτίζετε σταδιακά μία αξιόπιστη εικόνα που επιτρέπει στο στοχευμένο σας κοινό να σας εμπιστευθεί. Όταν κατακτήσετε την εμπιστοσύνη του κοινού σας, είναι πιο πιθανό να σας προτιμήσει για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας.
- Απόδοση επένδυσης
Με την κατανόηση του στοχευόμενου κοινού, σας δίνεται η δυνατότητα να επιλέξετε τις κατάλληλες πλατφόρμες μέσα από τις οποίες θα το προσεγγίσετε. Μία σελίδα στο LinkedIn σάς δίνει τη δυνατότητα να προσεγγίσετε διαφορετικό τύπο επαγγελματιών, από ό,τι το Facebook, το Instagram ή το Tik Tok. Με τη χρήση πιο αποτελεσματικών πρακτικών αξιοποιείτε στο μέγιστο τους πόρους σας πετυχαίνοντας παράλληλη την καλύτερη δυνατή απόδοση της επένδυσής σας.
Ο καθορισμός του κοινού-στόχου
Ο καθορισμός του target audience προϋποθέτει τη βαθιά κατανόησή του. H εκτεταμένη έρευνα αγοράς θα σας δώσει μία σαφή εικόνα για το κοινό-στόχο και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Όσο περισσότερες πληροφορίες συγκεντρώσετε για το στοχευμένο σας κοινό μέσα από τα δημογραφικά, τα ψυχογραφικά στοιχεία και τις συμπεριφορές του, τόσο πιο αποτελεσματικά μπορείτε να το προσεγγίσετε. Κατανοώντας τις ανάγκες του, θα καταφέρετε να δημιουργήσετε στοχευμένες καμπάνιες μάρκετινγκ που οδηγούν σε μετατροπές. Ας δούμε αναλυτικά πώς μπορείτε να χτίσετε το στοχευμένο κοινό σας.
- Ποιον να συμπεριλάβω στο target audience;
Στο κοινό-στόχο συγκαταλέγονται οι υφιστάμενοι πελάτες σας, αλλά και άτομα που ανήκουν στα ομοειδή κοινά, δηλαδή εμφανίζουν παρόμοια χαρακτηριστικά με τους πελάτες σας. Επίσης, είναι καλό να συμπεριληφθούν και παλιότεροι πελάτες που δεν έχουν πλέον επαφή με την επιχείρισή σας, όπως επίσης και οι cold leads, δηλαδή άτομα που έχουν δείξει ελάχιστο ενδιαφέρον για την επωνυμία σας, αλλά μπορούν να μετατραπούν σε πελάτες σας με την κατάλληλη στρατηγική.
- Πώς να καθορίσω το κοινό-στόχο αν δεν έχω πελάτες;
Αν δεν διαθέτετε πελάτες, μία επιλογή είναι να ενσωματώσετε στο στοχευμένο σας κοινό τους πελάτες των ανταγωνιστών σας. Αναλύοντας ποιοι είναι, ποιες είναι οι ανάγκες τους και ποιο είναι το συγκριτικό σας πλεονέκτημα σε σχέση με τους ανταγωνιστές σας, θα μπορέσετε να διαμορφώσετε την κατάλληλη στρατηγική για να τους προσελκύσετε. Επίσης, μία συνηθισμένη πρακτική είναι η δημιουργία buyer personas.
- Τι είναι η buyer persona;
H δημιουργία buyer persona είναι η αναπαράσταση του ιδανικού πελάτη. Η buyer persona βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα που προκύπτουν από την έρευνα αγοράς και αποτελεί έναν από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους κατανόησης του κοινού. Με τη δημιουργία λεπτομερών περιγραφών των πελατών που στοχεύετε να αποκτήσετε, κατανοείτε καλύτερα τις ανάγκες τους και επενδύετε σε καμπάνιες μάκρετινγκ που ευθυγραμμίζονται με αυτές.
- Πώς δημιουργώ buyer persona;
Η buyer persona είναι το προσωποποιημένο πρότυπο του πελάτη που στοχεύετε να αποκτήσετε. Χτίζοντας το προφίλ του ιδανικού πελάτη και κατανοώντας τα χαρακτηριστικά του, μπορείτε να δημιουργήσετε στοχευμένες καμπάνιες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του.
Για τη δημιουργία buyer personas, θα πρέπει να συγκεντρώσετε ορισμένα βασικά στοιχεία (δημογραφικά, ψυχογραφικά, συμπεριφορικά) που αργότερα θα σας βοηθήσουν στην τμηματοποίησή του κοινού σας με βάση τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, ώστε να προετοιμάσετε εξατομικευμένες καμπάνιες για κάθε buyer persona. Συνήθως, 3-5 buyer personas αρκούν για να καλύψουν τους στόχους και τα κίνητρα του κοινού. Η έρευνα για τη συγκέντρωση πληροφοριών για το κοινό-στόχο πρέπει να εστιάζει στα παρακάτω στοιχεία:
Δημογραφικά χαρακτηριστικά
- Ηλικία
- Φύλο
- Τοποθεσία
- Επάγγελμα
- Εισόδημα
- Κοινωνικό υπόβαθρο
- Μορφωτικό επίπεδο
- Οικογενειακή κατάσταση
Ψυχογραφικά χαρακτηριστικά
Εκτός από τα δημογραφικά στοιχεία, πρέπει να εξετάσετε και τα ψυχογραφικά χαρακτηριστικά του καταναλωτή. Ποιες είναι οι φιλοδοξίες του; Ποιες είναι οι ανησυχίες και ποιες οι ανάγκες του; Ποιοι είναι οι στόχοι του; Ποιες είναι οι πεποιθήσεις και οι αξίες του; Πολύτιμες πληροφορίες για τις προτιμήσεις του στοχευμένου κοινού, μπορούν επίσης να προκύψουν από την ανάλυση της συμπεριφοράς των του κοινού σας.
Συμπεριφορές
Για να είναι αποτελεσματική κάθε ενέργεια μάρκετινγκ, πρέπει να επηρεάζει την συμπεριφορά των καταναλωτών. Γι’αυτό, είναι βασικό να κατανοήσετε τι υποκινεί συγκεκριμένες συμπεριφορές, όπως για παράδειγμα τι οδηγεί τους καταναλωτές σε αγορά. Τι τους παρακινεί να σκεφτούν ή να χρησιμοποιήσουν το προϊόν ή την υπηρεσία σας;
Προσαρμογή των μηνυμάτων μάρκετινγκ
Μετά την ανάλυση των δημογραφικών και ψυχογραφικών στοιχείων μπορείτε να προχωρήσετε σε τμηματοποίηση του κοινού-στόχου, δηλαδή στον διαχωρισμό τους σε ομάδες με κοινά χαρακτηριστικά. Αυτό σας δίνει τη δυνατότητα να προσαρμόζετε τα μηνύματά της κάθε καμπάνιας ανάλογα με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του target audience. Η χρήση των δεδομένων της έρευνας και της τμηματοποίησης του κοινού σε κατηγορίες με όμοια χαρακτηριστικά θα σας βοηθήσει να μεταδώσετε τα κατάλληλα μηνύματα στα κατάλληλα άτομα, ώστε να έχουν απήχηση στο κοινό-στόχο σας.
Από πού αντλώ πληροφορίες για το κοινό-στόχο;
Για τη συλλογή πληροφοριών πάνω στο στοχευμένο κοινό, εκτός από κριτικές και συνεντεύξεις υφιστάμενων πελατών, μπορείτε να αντλήσετε πολύτιμες πληροφορίες από διάφορες πηγές, όπως:
- Social media
Τα Social media παρέχουν αναλυτικά δημογραφικά και ψυχογραφικά στοιχεία του κοινού-στόχου. Η καταγραφή και μέτρηση της απήχησης στα κοινωνικά μέσα, όπως π.χ. η αφοσίωση, προσφέρει χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τη συμπεριφορά, τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα του στοχευμένου κοινού σας.
- Μηχανές αναζήτησης
Η αναζήτηση στην Google ή σε άλλες μηχανές μπορεί να αποκαλύψει χρήσιμα δημογραφικά στοιχεία για το κοινό-στόχο σας. Επιλέγοντας τις πιο σημαντικές λέξεις-κλειδιά που συνδέονται με το brand σας μπορείτε μέσα από το Google Trends να δείτε την τοποθεσία και τις τάσεις αναζήτησης των συγκεκριμένων keywords. Έτσι, αποκτάτε μία εικόνα του τι ψάχνει το κοινό και από ποιο μέρος της χώρας.
- Analytics
Με τη συλλογή και μελέτη των δεδομένων που προκύπτουν από τα Αnalytics, όπως π.χ. τα επικρατέστερα ηλικιακά γκρουπ, τις τοποθεσίες, τη συχνότητα επίσκεψης στον ιστότοπο, τις σελίδες με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, τη χρονική διάρκεια επίσκεψης, το CTR, κτλ. συγκεντρώνετε σημαντικές πληροφορίες για τις αναζητήσεις και τις προτιμήσεις του κοινού σας.
Μετά την ανάλυση των δημογραφικών και ψυχογραφικών στοιχείων μπορείτε να προχωρήσετε σε τμηματοποίηση του κοινού-στόχου, δηλαδή στον διαχωρισμό τους σε ομάδες με κοινά χαρακτηριστικά. Αυτό σας δίνει τη δυνατότητα να προσαρμόζετε τα μηνύματά της κάθε καμπάνιας ανάλογα με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του κάθε target audience. Η χρήση των δεδομένων της έρευνας και της τμηματοποίησης του κοινού σε κατηγορίες με όμοια χαρακτηριστικά θα σας βοηθήσει να μεταδώσετε τα κατάλληλα μηνύματα στα κατάλληλα άτομα, ώστε να έχουν απήχηση στο κοινό-στόχο σας.
Επίσης, το A/B testing είναι μία χρήσιμη πρακτική που μπορείτε να εφαρμόσετε σε μία καμπάνια newsletter, σε μία καμπάνια google ads ή σε δύο διαφορετικές landing pages για να δείτε ποια έχει μεγαλύτερη απήχηση. Mε τη δοκιμή και την σταδιακή τελειοποίηση των στρατηγικών μάρκετινγκ, θα πετύχετε την ανταπόκριση του κοινού σας.
Πώς να προσεγγίσω το κοινό-στόχο;
Η προσέγγιση του target audience μπορεί να γίνει μέσα από διάφορα κανάλια μάρκετινγκ:
- Search Engine Optimization
Η βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης με τη χρήση στοχευμένων keywords που ανταποκρίνονται στην πρόθεση του κοινού σας θα εμφανίσει το περιεχόμενο του ιστοτόπου σας στο κοινό που αναζητά τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας.
- Content Marketing
Η κειμενογράφηση ιστοσελίδας και τα άρθρα ιστολογίου με πλούσιο, χρήσιμο και συναφές περιεχόμενο, μαζί με οπτικά και ακουστικά μέσα (infographics, videos), και διοχέτευσή τους από τα κατάλληλα κανάλια θα μεταδώσει το μήνυμα της επωνυμίας σας ενισχύοντας το brand awareness.
- Email Marketing
Μέσα από τις καμπάνιες Email Marketing σάς δίνεται η ευκαιρία να επικοινωνήσετε απευθείας με το κοινό-στόχο σας. Με εξατομικευμένα μηνύματα που αποστέλλονται στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του στοχευμένου κοινού, μοιράζεστε πολύτιμο περιεχόμενο και προωθείτε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας.
Συμπέρασμα
Ο καθορισμός του στοχευμένου κοινού αποτελεί βασικό κομμάτι της στρατηγικής μάρκετινγκ. Σας επιτρέπει να προσεγγίσετε τα κατάλληλα άτομα με τα κατάλληλα μηνύματα και να συνδεθείτε μαζί τους δημιουργώντας μακροπρόθεσμες σχέσεις εμπιστοσύνης ανάμεσα στο κοινό και την επωνυμία σας. Παράλληλα, βοηθά στη βελτίωση των προσπαθειών σας, καθοδηγώντας κάθε ενέργειά σας ώστε να οδηγείστε σε απτά αποτελέσματα.
Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κατευθείαν στο email σου όλα τα τελευταία άρθρα, με συμβουλές και χρήσιμα tips.