Τι είναι Copywriting
Copywriting είναι η δημιουργία ελκυστικού γραπτού περιεχομένου για στοχευμένο κοινό με σκοπό να το προσελκύσει, να δημιουργήσει αλληλεπίδραση μαζί του και να το διατηρήσει, ώστε να το οδηγήσει σε μετατροπές, όπως για παράδειγμα η αγορά ή η εγγραφή στο Newsletter. Συνοδεύεται από ένα Call-to-action που προτρέπει το κοινό να αναλάβει δράση.
Τα τελευταία χρόνια, με τη ραγδαία εξέλιξη του Digital Marketing, το copywriting έχει αναδειχθεί σε πανίσχυρο εργαλείο του μάρκετινγκ. Γι’αυτό, κάθε πλατφόρμα, από ηλεκτρονικά καταστήματα και εταιρικούς ιστοτόπους μέχρι μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχουν ανάγκη τη συνεχή παραγωγή νέου περιεχομένου ώστε να προσελκύσουν πελάτες, να αλληλεπιδράσουν με αυτούς, να τους διατηρήσουν και να τους οδηγήσουν σε μετατροπές.
Tο Copywriting κινείται σε διαφορετικές κατευθύνσεις του ίδιου πεδίου και βρίσκει εφαρμογή σε διάφορους τομείς του Digital Marketing. Για παράδειγμα, εκτός από τη δημιουργία σύντομων κειμένων, σλόγκαν και taglines για διαφημιστικό σκοπό, υπάρχει η σύνταξη άρθρων μεγαλύτερης έκτασης για ιστοσελίδες και ιστολόγια (Content Writing), η δημιουργία brand story για επιχειρήσεις (Creative κειμενογραφία), η βελτιστοποίηση ιστοσελίδων για τις μηχανές αναζήτησης (SΕΟ κειμενογραφία) και η δημιουργία περιεχομένου σε εξειδικευμένα τεχνικά πεδία (Technical κειμενογραφία). Όλα αυτά θα τα εξετάσουμε παρακάτω.
Οφέλη του Copywriting
Το Copywriting είναι το μέσο που χρησιμοποιεί ένα brand για να περάσει τα κατάλληλα μηνύματα στο κατάλληλο κοινό και να μετατρέψει μία μερίδα του σε υποψήφιους πελάτες και εν τέλει σε αγοραστές. Ο κειμενογράφος δημιουργεί τους διαύλους επικοινωνίας της επιχείρησής σας με το κοινό σας, ανάλογα με το κανάλι για το οποίο του έχει ανατεθεί να δημιουργήσει περιεχόμενο. Τα οφέλη που προσφέρει συνοψίζονται στα εξής:
- Προσέλκυση και δέσμευση στοχευμένου κοινού
- Δημιουργία δυνητικών πελατών (lead generation)
- Καθιέρωση της επωνυμίας σας στον κλάδο σας
- Διαφοροποίηση του brand σας από τον ανταγωνισμό
- Σωστή τοποθέτηση της επωνυμίας σας στη αγορά (brand positioning)
- Άνοδο στα rankings, δηλαδή την κατάταξη στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης
Τομείς εφαρμογής Copywriting και Content writing
Ανάλογα με τη στρατηγική digital marketing κάθε επιχείρησης, copywriting και content writing συνδράμουν στην παραγωγή περιεχομένου με διαφορετικά μέσα για διαφορετικά κανάλια. Έτσι, η δημιουργία περιεχομένου, ανάλογα με στάδιο του marketing funnel που βρίσκεται το κοινό σας, μπορεί να αφορά:
- Κείμενα για διαφημίσεις
- Κείμενα για ιστοσελίδες
- Περιγραφές προϊόντων για e-shop
- Social media ads
- Άρθρα για το εταιρικό blog
- Περιεχόμενο για Email Νewsletters
- Landing pages (σελίδες προορισμού)
Είδη κειμενογραφίας
- Content Writing
To content writing καλύπτει όλα τα είδη περιεχομένου του μάρκετινγκ περιεχομένου (content marketing). Η παραγωγή κειμένων στοχεύει στην ενημέρωση, την εκπαίδευση ή την ψυχαγωγία του κοινού (άρθρα ιστολογίου, white papers, e-books, newsletters, case studies). Στόχος του content copywriting είναι να δώσει λύσεις στις ανάγκες του κοινού-στόχου με χρήσιμο και ποιοτικό περιεχόμενο, που παρέχει αξία και προβάλλει την τεχνογνωσία του brand σας στον κλάδο του. Με τον τρόπο αυτό ενισχύει ταυτόχρονα την αναγνωρισιμότητα (brand awareness) της επωνυμίας σας, ενώ συμβάλλει στη δημιουργία δυνητικών πελατών (lead generation) και την αύξηση των πωλήσεων.
- Creative Copywriting
Είναι η πιο δημιουργική πλευρά της κειμενογραφίας, που κάνει χρήση τεχνικών όπως το storytelling για να παρουσιάσει ένα προϊόν, μία υπηρεσία ή να διηγηθεί την ιστορία ενός brand. Η ιστορία κινείται γύρω από ένα concept, μία κεντρική ιδέα, που ξετυλίγεται με τη χρήση συναισθηματικών εικόνων. Η χρήση κατάλληλων λέξεων και σλόγκαν προσελκύει το στοχευμένο κοινό και ωθεί μία μερίδα του σε δράση. Έρευνα του καθηγητή του Harvard Business School Gerald Zaltman αναφέρει ότι το 95% των αγορών γίνονται υποσυνείδητα, που σημαίνει ότι η σύνδεση της επωνυμίας με το συναίσθημα δίνει σημαντική ώθηση στις πωλήσεις. Παράλληλα, γύρω από την ιστορία χτίζεται και η αξιοπιστία της επωνυμίας.
- SEO Copywriting
Ο κειμενογράφος, μετά από έρευνα, ενσωματώνει στο περιεχόμενο στοχευμένες λέξεις-κλειδιά, ώστε να εμφανιστεί σε εκείνους που αναζητούν τα συγκεκριμένα keywords στο διαδίκτυο. Η εφαρμογή του είναι απαραίτητη σε όσους θέλουν να πετύχουν καλή κατάταξη στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Το SEO Copywriting προσφέρει πρόσθετη αξία στους αναγνώστες, με χρήσιμο και πλούσιο υλικό που ευθυγραμμίζεται με την πρόθεση του διαδικτυακού χρήστη.
Το βελτιστοποιημένο περιεχόμενο ιστοσελίδων, τα άρθρα blog, οι landing pages και τα advertorials είναι οι πιο συνηθισμένες μορφές της SEO κειμενογράφησης. Ωστόσο, τεχνικές βελτιστοποίησης εφαρμόζονται και σε άλλα κανάλια, όπως τα social media. Στην περίπτωση αυτή ο κειμενογράφος εφαρμόζει τις τεχνικές του on-page SEO στο social SEO.
- Conversion Copywriting
Eίναι ένας τύπος πειστικής κειμενογραφίας με αποκλειστικό στόχο να ωθήσει ένα άτομο να προβεί άμεσα σε μετατροπή, π.χ. να αγοράσει ένα προϊόν ή να επιλέξει μία υπηρεσία. Κύριο αντικείμενο του κειμενογράφου είναι τα κείμενα για διαφημίσεις στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα email newsletters που οδηγούν σε αύξηση των πωλήσεων και των μετατροπών.
- Τechnical Copywriting
Το συγκεριμένο είδος απαιτεί εξειδίκευση σε έναν τεχνικό κλάδο, όπως η μηχανολογία ή οι κατασκευές. Επειδή το τεχνικό φάσμα είναι αρκετά ευρύ, απαιτείται έρευνα στον τομέα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα εγχειρίδια λειτουργίας και χρήσης βιομηχανικών προϊόντων και οι συχνές ερωτήσεις (FAQs) γύρω από αυτά.
Χαρακτηριστικά Kειμενογραφίας
Ο κειμενογράφος καλείται να δημιουργήσει, να διορθώσει ή να βελτιστοποιήσει γραπτό περιεχόμενο που προορίζεται για δημοσίευση ή ενσωμάτωση σε οπτικοακουστικά μέσα. Επίσης, να πραγματοποιήσει έρευνα για λέξεις-κλειδιά και να προχωρήσει σε σχεδιασμό στρατηγικής περιεχομένου σύμφωνα με τους στόχους του κάθε brand, ώστε να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό. Στα γενικά χαρακτηριστικά της κειμενογραφίας συμπεριλαμβάνονται:
- Η έκταση των κειμένων. Τα εκπαιδευτικά ή ενημερωτικά κείμενα προσεγγίζουν κατά κανόνα τις 500-2.500 λέξεις, αφού καταπιάνονται με θέματα που χρειάζονται ανάλυση. Εξαίρεση αποτελούν οι pillar pages, με έκταση από 2.000-5.000 λέξεις, που καλύπτουν όλες τις πτυχές ενός θέματος. Στον αντίποδα, τα διαφημιστικά κείμενα, οι landing pages και τα newsletters είναι
- Η συναισθηματική γλώσσα. Ο κειμενογράφος χρησιμοποιεί την επίκληση στο συναίσθημα για να ωθήσει το κοινό να αναλάβει δράση. Τα κείμενα προκαλούν είτε θετικά (χαρά, ασφάλεια, ανακούφιση) είτε αρνητικά συναισθήματα (φόβο, ανασφάλεια) που ενεργοποιούν τον δέκτη. Όπως είναι φυσικό, η συναισθηματική γλώσσα χρησιμοποιείται στις διαφημιστικές καμπάνιες (διαφημίσεις, σελίδες προορισμού, newsletters, κτλ) και αποφεύγεται στα ενημερωτικά και εκπαιδευτικά κείμενα.
- Η γραμματική και συντακτική αρτιότητα. Η σωστή χρήση της γλώσσας είναι απαραίτητη για οποιονδήποτε συντάσσει περιεχόμενο, ιδιαίτερα για έναν επαγγελματία κειμενογράφο που στοχεύει στην προσέλκυση κοινού μέσα από τα κείμενά του. Το κείμενο πρέπει να περιέχει σύντομες προτάσεις με ευανάγνωστο και κατανοητό περιεχόμενο, ενώ οι σημαντικότερες πληροφορίες πρέπει να παρουσιάζονται σε λίστα με κουκκίδες (bullet points) και έντονη γραφή (bold).
Οδηγός για αποτελεσματικό Copywriting
Στόχος της κειμενογραφίας είναι να πείσει, να ωθήσει τους αναγνώστες σε μία συγκεκριμένη ενέργεια, και να οδηγήσει άμεσα ή έμμεσα σε πωλήσεις. Η κειμενογραφία ασκεί σημαντική επίδραση στο κοινό και στη μετατροπή του σε δυνητικούς πελάτες. Ακολουθούν 5 βήματα για αποτελεσματική κειμενογράφηση:
- Καθορισμός κοινού-στόχου. Η έρευνα και εντοπισμός του στοχευμένου κοινού θα σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε τα κατάλληλα μηνύματα για να το προσελκύσετε και να προωθήσετε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Γι’ αυτό πρέπει να εντοπίσετε τις ανάγκες, τα προβλήματα και τις επιθυμίες του και να παρουσιάσετε λύσεις που ανταποκρίνονται σε αυτά.
- Τμηματοποίηση του κοινού. Όταν προσφέρετε εξατομικευμένες λύσεις στο κοινό σας με βάση τα δημογραφικά στοιχεία, τα ψυχογραφικά χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του, εκδηλώνετε ειλικρινές ενδιαφέρον για προβλήματά του. Η δημιουργία περιεχομένου για κάθε ομάδα χωριστά προσφέρει αξία στο κοινό σας και συμβάλλει στη δημιουργία δυνητικών πελατών.
- Προβολή της μοναδικής πρότασης πώλησης (USP). Η μοναδική πρόταση πώλησης είναι αυτό που σας ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό. Ένας καλός τρόπος να την ανακαλύψετε είναι μέσα από μία ανάλυση SWOT, που θα σας επιτρέψει να εντοπίσετε τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες σας, τις ευκαιρίες και τις απειλές που ενδεχομένως θα αντιμετωπίσετε. Εντοπίστε την και μοιραστείτε την με το κοινό σας με ένα δυνατό μήνυμα.
- Αποδείξεις, με τη μορφή μαρτυριών ή επιχειρημάτων, που επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα του προωθούμενου προϊόντος ή υπηρεσίας είναι απαραίτητες, ώστε ο καταναλωτής να νιώσει σίγουρος ότι κάνει τη σωστή επιλογή επιλέγοντας εσάς.
- Χρήση του κατάλληλου Call to Action (CTA). Η δημιουργία δυνατής πρόσκλησης σε δράση (κουμπί ή εικόνα), που δελεάζει και ωθεί τον καταναλωτή στην επιθυμητή ενέργεια είναι καταλυτική για την αποτελεσματικότητα του περιεχομένου που δημιουργείτε.
Κειμενογραφία και κόστος
Το κόστος του copywriting εξαρτάται από το είδος της θεματολογίας. Σε γενικές γραμμές οι τιμές ξεκινούν από 0.06-0.08 ευρώ/λέξη και φτάνουν μέχρι 0.20-0.25 ευρώ/λέξη. Η τελική τιμή εξαρτάται από το επιχειρηματικό κλάδο, το βαθμό εξειδίκευσης που απαιτείται (νομικά, οικονομικά κείμενα, κ.α.) και την ποσότητα των κειμένων.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις τιμές, επικοινωνήστε μαζί μου.
Συμπέρασμα
Ανακεφαλαιώνοντας, είναι καλό να θυμάστε ότι η προώθηση ιστοσελίδων γίνεται με συνδυασμό μεθόδων. Για να λειτουργήσει η γλώσσα της πειθούς, ανάλογα με το είδος της κειμενογράφησης, χρειάζεται πλούσιο, βελτιστοποιημένο περιεχόμενο, συγγραφικές δεξιότητες και αρκετή έρευνα. Ο συνδυασμός όλων αποτελεί τη μετουσίωση της κειμενογράφησης. Χωρίς το ένα ή το αλλο, κάθε προσπάθεια θα είναι ανεπαρκής.
Επίσης, στα κείμενα για διαφήμιση, είναι πολύ σημαντικό να αποφύγετε τα συνηθέστερα λάθη. Τέλος, για αποτελεσματικό copywriting χρειάζεται στρατηγική περιεχομένου και διαρκής παρακολούθηση με τα σωστά μέσα.
Συχνές ερωτήσεις
Το Copywriting χρησιμοποιεί πειστική γλώσσα και στοχεύει στην ενθάρρυνση μιας συγκεκριμένης ενέργειας, όπως η πραγματοποίηση μιας αγοράς ή η εγγραφή σε ένα ενημερωτικό δελτίο, ενώ το content writing εστιάζει στη δημιουργία ενημερωτικού και εκπαιδευτικού περιεχομένου που προσφέρει λύσεις στα προβλήματα του κοινού.
Το αποτελεσματικό copywriting είναι προσαρμοσμένo στο στοχευμένο κοινό. Προσφέρει λύσεις στις ανάγκες του προβάλλοντας τα οφέλη των προϊόντων ή υπηρεσιών σας και περιλαμβάνει μία δυνατή προτροπή για δράση.
Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κατευθείαν στο email σου όλα τα τελευταία άρθρα, με συμβουλές και χρήσιμα tips.