Tι είναι το Email Marketing;
Το Email Marketing είναι μία ιδιαίτερα αποδοτική στρατηγική του digital marketing, που βασίζεται στην αποστολή email σε εγγεγραμμένους συνδρομητές, με στόχο να μοιραστεί μαζί τους τρέχουσες προσφορές, εταιρικά νέα κτλ. Το μάρκετινγκ μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αποτελεί ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία του Inbound Marketing, που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να συνδέονται με υφιστάμενους και δυνητικούς πελάτες μέσα από εξατομικευμένα μηνύματα.
Το Email Marketing αποτελεί μία πρακτική του άμεσου μάρκετινγκ, που χρησιμοποιεί το email ως κανάλι πωλήσεων. Οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το Email Marketing για να ενημερώσουν το δίκτυο των πελατών τους για τα τελευταία νέα της εταιρείας ή να ανακοινώσουν νέα σχετικά με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους. Πρωταρχικός στόχος της στρατηγικής Email Marketing είναι η δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης με τους πελάτες.
Τα είδη του Email Marketing
Ανάλογα με τους στόχους που θέτει κάθε επιχείρηση όταν σχεδιάζει την στρατηγική Email Marketing, τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που μπορεί ενσωματώσει σε αυτήν είναι:
- Email καλοσωρίσματος
Το welcome email είναι το ευχαριστήριο μήνυμα που λαμβάνει κάθε νέος συνδρομητής μετά την πρώτη αγορά ή την εγγραφή στην λίστα αποδεκτών ηλεκτρονικών μηνυμάτων. To email καλοσωρίσματος έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, γιατί δείχνει πόσο η επιχείρηση εκτιμά το ενδιαφέρον του νέου συνδρομητή. Συμβάλλει στην οικοδομόμηση μίας σταθερής σχέσης με το συνδρομητικό κοινό, θέτοντας προσδοκίες και συνεισφέροντας σε μία ολοκληρωμένη εμπειρία το brand σας, ενώ παράλληλα ενισχύει την αφοσίωση των υφιστάμενων πελατών.
- Άμεσα email
Τα άμεσα emails έχουν στόχο την προώθηση νέων προϊόντων και ειδικών προσφορών. Μπορεί επίσης να αφορούν διαδικτυακά σεμινάρια ή να περιλαμβάνουν εκπτωτικούς κωδικούς. Η αποστολή των emails γίνεται τακτικά σε διάστημα λίγων εβδομάδων, με εξαίρεση περιόδους αγοραστικής αιχμής όπως για παράδειγμα τα Χριστούγεννα ή το Black Friday, οπότε είναι πιο συχνά. Συνοδεύονται από ένα Call to action (CTA), ένα μήνυμα που προτρέπει τον δυνητικό πελάτη να προχωρήσει είτε σε επίσκεψη μίας συγκεκριμένη ιστοσελίδας είτε σε χρήση κάποιου εκπτωτικού κωδικού.
- Ενημερωτικά email
Tα ενημερωτικά email ή Newsletters είναι ενημερωτικά δελτία με τα οποία μπορείτε να ανακοινώσετε νέα της επιχείρησής σας ή καινούρια προϊόντα και ιδέες που θέλετε να μοιραστείτε με τους συνδρομητές σας για να διατηρείτε μία επαφή μαζί τους. Η συχνότητα αποστολής τους εξαρτάται από τον όγκο των ανακοινώσεων και είναι συνήθως εβδομαδιαία, δισεβδομαδιαία ή μηναία.
- Άλλα είδη Email Marketing
To Email Marketing περιλαμβάνει ακόμα την αποστολή email για ενημέρωση των πελατών μετά την ολοκλήρωση της αγοράς (email συναλλαγής), την καθυστέρησης της παραγγελίας, την μη διαθεσιμότητα προϊόντων ή την διακοπή λειτουργίας του συστήματος. Επίσης, πολύ συνηθισμένα είναι και τα email που αποστέλλονται σε πελάτες με την ευκαιρία γενεθλίων, επετείων, κτλ.
Ποια είναι τα οφέλη του Email Marketing;
Το Email Marketing μπορεί να στοχεύει στη διαφήμιση ή την ενημέρωση. Μπορεί επίσης να εξυπηρετεί έναν συγκεκριμένο σκοπό, όπως να πείσει τον αναγνώστη να ακολουθήσει έναν σύνδεσμο (link) που οδηγεί σε μία σελίδα προορισμού (landing page). Άλλα οφέλη του μάρκετινγκ ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για τις επιχειρήσεις είναι:
- Αύξηση επισκεψιμότητας
Το Email Marketing σάς δίνει την ευκαιρία να μοιραστείτε το περιεχόμενο του ιστοτόπου σας. Όταν οι εγγεγραμμένοι συνδρομητές σας λάβουν το email και επισκεφθούν τον ιστότοπό σας, οδηγούν σε σε αύξηση της επισκεψιμότητας. Γι’αυτό, θα πρέπει να φροντίσετε το ηλεκτρονικό μήνυμα να περιέχει ένα δυνατό Call-to-action, που θα πείσει τον αναγνώστη να προχωρήσει στην ενέργεια που θέλετε.
- Ενίσχυση αναγνωρισιμότητας της επωνυμίας
Το Email Marketing είναι ένας καλός τρόπος για να προβάλλετε την επωνυμία σας και να ενισχύσετε το brand awareness. Οι καμπάνιες Email Marketing σάς δίνουν τη δυνατότητα να προβάλλετε νέα προϊόντα ή υπηρεσίες και προσφορές, αφού η άμεση πρόσβαση στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο των εγγεγραμμένων συνδρομητών σας σας παρέχει το πλεονέκτημα να μεταδώσετε άμεσα το μήνυμα της επωνυμίας σας. Επιπλέον, η αλληλογραφία δεν θεωρείται ανεπιθύμητη, καθώς αποστέλλεται σε άτομα που έχουν συναινέσει να δέχονται τα μηνύματά σας.
- Δημιουργία δυνητικών πελατών
Ένας από τους πρωταρχικούς στόχους εφαρμογής του Email Marketing είναι η δημιουργία δυνητικών πελατών. Αυτό, για παράδειγμα, μπορεί να επιτευχθεί με την προσφορά ενός ηλεκτρονικού βιβλίου στον ιστότοπό σας με αντάλλαγμα τα στοιχεία επικοινωνίας (email) του επισκέπτη. Από εκεί και πέρα, μπορείτε να ξεκινήσετε την αποστολή email, ώστε ο δυνητικός πελάτης να γνωρίσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Αν στη συνέχεια σάς ζητήσει ένα δοκιμαστικό demo ή ένα δείγμα του προϊόντος σας, μετατρέπεται από Marketing Qualified Lead σε Sales Qualified Lead. Αυτό σημαίνει ότι ο δυνητικός πελάτης πλησιάζει ακόμη πιο κοντά στην αγορά.
- Χαμηλό κόστος
Αν υπολογίσετε την προσέγγιση χρηστών και το ποσοστό των μετατροπών που προκύπτουν από το Email Marketing σε σχέση με τα υπόλοιπα κανάλια μάρκετινγκ, θα διαπιστώσετε ότι το κόστος που προκύπτει είναι σημαντικά χαμηλότερο. Αυτό συμβαίνει γιατί ουσιαστικά οι επαγγελματίες που θα χρειαστείτε είναι ένας κειμενογράφος και ίσως ένας γραφίστας. Το χαμηλό κόστος, η ελάχιστα χρονοβόρα προετοιμασία του μηνύματος και η υψηλή αποτελεσματικότητά του επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για μία συμφέρουσα πρακτική που αξίζει να εφαρμόσετε.
- Υψηλή απόδοση επένδυσης (ROI)
Το Email Marketing έχει υψηλότερη απόδοση επένδυσης (ROI) σε σχέση με την πληρωμένη διαφήμιση και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να προσεγγίζουν μία μεγάλη πελατειακή βάση μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που οδηγεί σε αύξηση των μετατροπών (πωλήσεις, δημιουργία δυνητικών πελατών, κτλ).
- Ενίσχυση της αφοσίωσης των πελατών
Μία αποτελεσματική στρατηγική Email Marketing μπορεί να οδηγήσει στην ενίσχυση της αφοσίωσης και της πιστότητας των πελατών σας. Προωθητικά μηνύματα με προσφορές και εκπτώσεις για τους πιστούς πελάτες σας θα βοηθήσουν στην δημιουργία κοινότητας γύρω από την επωνυμία σας. Έτσι οικοδομούνται σχέσεις σταδιακά εμπιστοσύνης και οι πελάτες σας γίνονται μακροχρόνιοι υποστηρικτές σας.
- Μέτρηση της απόδοσης
Η παρακολούθηση, η καταγραφή και η μέτρηση της απόδοσης κάθε καμπάνιας Email Marketing είναι από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματά του, αφού σας παρέχει πρόβαση σε στοιχεία, όπως τον αριθμό των ατόμων που άνοιξαν το email, την ώρα που το άνοιξαν, τα links στα οποία έκαναν κλικ, κτλ. Έτσι, σας δίνεται η δυνατότητα να προσαρμόσετε ανάλογα τις επόμενες καμπάνιες για μεγαλύτερη απόδοση.
- Αυτοματοποίηση
Αν επιλέξετε τα αυτοματοποιημένα emails, τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θα στέλνονται σε προκαθορισμένο χρόνο. Η αυτοματοποίηση των email αφορά κυρίως εποχικές προσφορές, επετείους και γιορτές των συνδρομητών, αλλά και την προσέλκυση πελατών μέσω του email funnel, δηλαδή της διοχέτευσης email, με μηνύματα που συνοδεύουν τους συνδρομητές σε κάθε στάδιό της ως τις μετατροπές.
- Εξατομίκευση και τμηματοποίηση
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του Email Marketing είναι η δυνατότητα εξατομίκευσης των μηνυμάτων. Σε αντίθεση με τα social media, παρέχει μεγαλύτερες δυνατότητες εξατομικευμένης προσέγγισης των δυνητικών πελατών. Ένα παράδειγμα εξατομίκευσης είναι η προσθήκη του ονόματος του παραλήπτη στο κείμενο του email. Επιπλέον, με την τμηματοποίηση των εγγεγραμμένων με βάση το φύλο, την ηλικία ή τη συμπεριφορά (υφιστάμενος ή δυνητικός πελάτης) μπορείτε να προσεγγίσετε διαφορετικές ομάδες. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να προσαρμόσετε τα μηνύματά σας στις ανάγκες του παραλήπτη ώστε να αξιοποιήσετε τα οφέλη του Email Marketing.
Διαβάστε επίσης: Ανάλυση SWOT: τι είναι και πώς γίνεται (παραδείγματα + template)
Πώς δημιουργώ μία καμπάνια Email Marketing;
Mία επιτυχημένη καμπάνια email marketing ξεκινά με τον σχεδιασμό μίας ολοκληρωμένης στρατηγικής.
Βήμα 1
Το πρώτο βήμα στην στρατηγική email marketing είναι ο καθορισμός των στόχων. Πρωταρχικό ρόλο εδώ παίζει η εστίαση στο στοχευμένο κοινό. Είναι απαραίτητο να γνωρίζετε σε ποιους απευθύνεστε και πώς θα τους προσεγγίσετε. Μία τμηματοποίηση σε ομάδες ανάλογα με την ηλικία, τη γεωγραφική θέση ή τη συχνότητα που αγοράζουν το προϊόν θα σας βοηθήσει στη δημιουργία buyer personas και θα αυξήσει την αποτελεσματικότητα του email.
Βήμα 2
Είναι πολύ σημαντικό να αποφασίσετε τι θέματα θα συμπεριλάβετε στο περιεχόμενο, ανάλογα με τη στρατηγική μάρκετινγκ περιεχομένου (Content Marketing) που ακολουθείτε. Τι θέλετε να προβάλλετε; Τι πιστεύετε ότι μπορεί να ενδιαφέρει το κοινό σας;
Βήμα 3
Η συχνότητα αποστολής των emails εξαρτάται από τον όγκο των πληροφοριών που θέλετε να μεταφέρετε. Μπορεί να είναι μία/δύο φορές την εβδομάδα ή μία φορά το μήνα. Συνήθως, η πολύ συχνή αποστολή λειτουργεί αποτρεπτικά για το κοινό και οδηγεί σε απεγγραφή.
Βήμα 4
Είναι απαραίτητο να δημιουργήσετε ένα ημερολόγιο περιεχομένου. Αυτό θα σας βοηθήσει να προγραμματίσετε την αποστολή των μηνυμάτων και να συντονίσετε τις κινήσεις σας στα υπόλοιπα κανάλια (blog, social media). Έτσι, θα κινείστε γύρω από την ίδια θεματολογία σε όλα τα κανάλια.
Βήμα 5
Στη συνέχεια, σειρά έχει η δημιουργία λίστας επαφών. Γι’αυτό, θα χρειαστεί να δημουργήσετε στον ιστότοπό σας μία φόρμα εγγραφής στο ενημερωτικό δελτίο (Newsletter). Από εκεί θα συλλέξετε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των επισκεπτών, που θα προστεθούν στη λίστα των επαφών σας. Μοιραστείτε τη φόρμα στα μέσα κοινωνική δικτύωσης για να προσελκύσετε μεγαλύτερο κοινό.
Βήμα 6
Αφού ετοιμάσετε το κείμενο και τα γραφικά, είναι καλό να κάνετε ένα A/B testing για να δοκιμάσετε διαφορετικές εκδοχές παρουσίασης. Αρκετά εργαλεία (MailerLite, Mailchimp) διατίθενται και σε δωρεάν μορφή για περιορισμένο αριθμό επαφών. Μετά την ανάλυση των αποτελεσμάτων, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την εκδοχή με τη μεγαλύτερη αποδοχή.
Προσοχή: τα emails απευθύνονται σε άτομα που έχουν συναινέσει να δέχονται ενημερώσεις μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, γι’αυτό πρέπει να είναι σύντομα και όχι επαναλαμβανόμενα, ώστε να μην συσχετίζονται με την ανεπιθύμητη αλληλογραφία (spam).
Το μεγάλο πλεονέκτημα του Email Marketing είναι η προσέγγιση υφιστάμενων και δυνητικών πελατών με ελάχιστο κόστος, με στόχο την προώθηση του brand και την οικοδόμηση σχέσεων.
Αρχικά είναι απαραίτητη η δημιουργία μίας λίστας με τα email των πελατών. Μπορείτε να διευρύνετε την λίστα, ζητώντας από τους επισκέπτες του ιστοτόπου σας να εγγραφούν στο Newsletter. Έπειτα, θα χρειαστεί μία πλατφόρμα Email Marketing, όπως το Mailchimp, όπου θα γίνει ο σχεδιασμός και η αποστολή των email, με βάση τους προκαθορισμένους στόχους της στρατηγικής.
Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κατευθείαν στο email σου όλα τα τελευταία άρθρα, με συμβουλές και χρήσιμα tips.