Πώς δουλεύει ο αλγόριθμος του Instagram

Person Holding phone αλγόριθμος instagram

Τι είναι ο αλγόριθμος Instagram;

Η επιτυχία ενός λογαριασμού στο Instagram καθορίζεται από τον αλγόριθμο, που ελέγχει την εμβέλεια και τη διανομή του περιεχομένου. Με 4 δισεκατομμύρια χρήστες στα social media και περισσότερες από 200 δισεκατομμύρια αναρτήσεις κάθε μέρα, ο αλγόριθμος επιλέγει να εμφανίζει το περιεχόμενο με την μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό.

Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει μόνο ένας αλγόριθμος, αλλά ένα σύνολο αλγορίθμων, που λειτουργούν σε ένα καλά δομημένο σύστημα με στόχο να παρέχουν στον κάθε χρήστη του ινσταγκραμ εξατομικευμένη εμπειρία. Έτσι, τα Instagram Feed, Stories, Explore και Reels χρησιμοποιούν διαφορετικούς αλγόριθμους, για να προσαρμόσουν το περιεχόμενο που εμφανίζεται στον κάθε χρήστη, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του.

Πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος Instagram

Για να σχεδιάσεις σωστά την στρατηγική Instagram, ο αλγόριθμος θα πρέπει να γίνει ο καλύτερός σου φίλος. Είναι λοιπόν απαραίτητο να κατανοήσεις τον τρόπο που λειτουργεί και σε ποια κριτήρια εστιάζει.

Ο νέος αλγόριθμος του Instagram προωθεί την αυθεντικότητα των αναρτήσεων, ανεξάρτητα από τον αριθμό των ακολούθων που έχει ένας λογαριασμός. Έτσι, αντικαθιστά στις προτάσεις του τα reposts των reels με τα πρωτότυπα, ενώ τα reposts φέρουν ένα tag που αναφέρει τον δημιουργό του πρωτότυπου περιεχομένου. Επιπλέον, οι αναρτήσεις δεν εμφανίζονται στους ακολούθους με χρονολογική σειρά (πιο πρόφατα posts), αλλά με βάση αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο τον κάθε χρήστη (ταξινομημένη ροή).

Για να κατανοήσεις καλύτερα τις αλλαγές στους αλγόριθμους του Instagram, σκέψου ότι μόλις έχεις δημοσιεύσει ένα post. Αρχικά το post σου θα προβληθεί σε μία μικρή, αλλά στοχευμένη μερίδα followers, που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τις αναρτήσεις σου. Αν αυτή η μερίδα κοινού αλληλεπιδράσει με οποιονδήποτε τρόπο με ανάρτησή σου (like, share, σχόλια, save) ή, αν πρόκειται για βίντεο, το παρακολουθήσει ολόκληρο, τότε αυτό θα αποκτήσει μεγαλύτερη ισχύ και θα προβληθεί σε περισσότερους followers. Όσο μεγαλώνει το κοινό που αλληλεπιδρά, τόσο περισσότεροι followers θα βλέπουν τις αναρτήσεις σου, κ.ο.κ. Ας δούμε αναλυτικά πώς δουλεύουν οι αλγόριθμοι του ινσταγκραμ σε Feed, Stories, Reels και Explore.

Person Holding Smartphone Taking Picture of Bridge during Daytime

Αλγόριθμος Ιnstagram Feed & Stories

Στην ροή ίνσταγκραμ (Feed) οι followers θα δουν τις αναρτήσεις των λογαριασμών που ακολουθούν, το ίδιο και στα Stories. Τα κριτήρια (signals) που λαμβάνει υπόψη ο αλγόριθμος σε ίνσταγκραμ Feed και Stories είναι η ώρα, η συχνότητα, ακόμη και το μέσο από όπου κοινοποιήθηκε ένα post (κινητό, υπολογιστής, κτλ). Ιδιαίτερη βαρύτητα έχουν:

  • Πόσο δημοφιλής είναι μία ανάρτηση, το σύνολο των likes, η διάρκειά της, η  τοποθεσία (αν έχει δηλωθεί)
  • Πόσο μεγάλη επιρροή έχει το άτομο που την κοινοποίησε γενικά αλλά και στους followers, και ποια είναι η συχνότητα της αλληλεπίδρασης μαζί τους
  • Η δραστηριότητα του follower, που προκύπτει από το σύνολο των αναρτήσεων που έχει σχολιάσει, κοινοποήσει, αποθηκεύσει ή έχει κάνει like
  • Το ιστορικό της αλληλεπίδρασης του χρήστη με με παρόμοιες αναρτήσεις άλλων λογαριασμών

Με βάση κυρίως τα παραπάνω κριτήρια, οι αλγόριθμοι του ίνσταγκραμ προσπαθούν να εμφανίσουν περιεχόμενο όσο το δυνατόν πιο σχετικό στα ενδιαφέροντα του χρήστη.

Αλγόριθμος Instagram Reels

Όσο για τα Reels, οι αλγόριθμοι είναι σχεδιασμένοι για να εμφανίζουν ενδιαφέρον περιεχόμενο που οι χρήστες θα παρακολουθήσουν ως το τέλος. Τα κριτήρια με την μεγαλύτερη βαρύτητα είναι:

  • Το είδος των reels στα οποία ο χρήστης έχει σχολιάσει, έχει κάνει like ή share στο παρελθόν
  • Ο βαθμός αλληλεπίδρασης του χρήστη με τον εκάστοτε λογαριασμό
  •  Οι λεπτομέρειες του βίντεο, όπως π.χ. η μουσική επένδυση, κτλ.
  • Το προφίλ του ατόμου που το κοινοποίησε

Όσα βίντεο φέρουν watermark ή είναι χαμηλής ανάλυσης, όσα δεν έχουν ήχο αλλά και βίντεο όπου υπερτερεί το κείμενο προβάλλονται λιγότερο, επομένως είναι προτιμότερο να αποφεύγονται αυτές οι πρακτικές.

Person Holding phone αλγόριθμος instagram

Instagram Explore

Το υλικό που προβάλλεται σε κάθε χρήστη στο Instagram Explore προέρχεται από λογαριασμούς που δεν ακουλουθεί. Οι φωτογραφίες και τα βίντεο που προτείνονται αρέσουν συνήθως σε άτομα που έχουν κοινά ενδιαφέροντα με τον εκάστοτε χρήστη. Έτσι, οι αλγόριθμοι του Explore αναζητούν:

  • Τις αναρτήσεις με την μεγαλύτερη αλληλεπίδραση κοινού
  • Το ιστορικό αλληλεπίδρασης με το προφίλ του ατόμου που κοινοποίησε το περιεχόμενο
  • Τον βαθμό αφοσίωσης των χρηστών με το άτομο που ανάρτησε το περιεχόμενο

Στόχος του Instagram είναι να παρουσιάζει στο κοινό αυτό που θέλει, όταν το θέλει και να διατηρήσει ζωντανό το ενδιαφέρον και την παρουσία του στην πλατφόρμα, αφού με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η δυναμική και τα έσοδά της. Ας δούμε τώρα ποιος πρέπει να είναι ο δικός σου στόχος.

Πώς θα επηρεάσω τον αλγόριθμο;

Αν θέλεις να αυξήσεις το reach των αναρτήσεών σου και την δυναμική του brand σου στο Instagram, το καλύτερο πράγμα που μπορείς να κάνεις είναι να συμμορφωθείς με την φιλοσοφία των αλγόριθμων. Για να ξεχωρίσεις όμως, πρέπει να βρεις αυτό που αναζητά το κοινό και αυτό που προτιμούν οι αλγόριθμοι και να τα συνδυάσεις. Οι αλγόριθμοι ευνοούν έναν λογαριασμό ίνσταγκραμ, όταν:  

  • Το κοινό αλληλεπιδρά με τις αναρτήσεις του (σχόλια, likes, DM, κοινοποιήσεις, αποθηκεύσεις)
  • Το περιεχόμενο που μοιράζεται είναι επίκαιρο
  • Το κοινό το αναζητά στο seach bar

Για να γίνεις κι εσύ ο ευνοούμενος των αλγόριθμων:

  • Τράβηξε την προσοχή του κοινού
  • Μοιράσου μία ιστορία με ουσία, που θα διατηρήσει αναπόσπαστη την προσοχή του κοινού για αρκετά λεπτά
  • Επικεντρώσου στην παραγωγή υλικού που παρακινεί τους followers να το κοινοποιήσουν, να σχολιάσουν ή απλά δηλώσουν ότι τους αρέσει
  • Κάνε μία λίστα με τις αναρτήσεις σου με την μεγαλύτερη αλληλεπίδραση (βίντεο, γραφικά και εικόνες) και τον τρόπο που εκφράζεται η αφοσίωση (engagement) του κοινού σου
  • Εστίασε στην παραγωγή υλικού παρόμοιου format, χωρίς να αμελείς να απαντάς σε σχόλια
  • Διατήρησε τη συνέπεια στην ώρα και την συχνότητα των αναρτήσεων και μην ξεχνάς την αλληλεπίδραση με άλλους λογαριασμούς instagram.

Παράδειγμα: βρες ένα βίντεο που ξεχωρίζει στο Instagram. Εντόπισε τα συστατικά της επιτυχίας του. Ετοίμασε εσύ ένα βίντεο κι έπειτα βάλε και τα δύο βίντεο να παίζουν στην ίδια οθόνη, το ένα δίπλα στο άλλο και σύγκρινέ τα. Είναι το δικό σου εξίσου καλό; Αν όχι, τι λείπει και τι θα μπορούσες να προσθέσεις;

Για να πετύχεις καλύτερη θέση στην αναζήτηση του ινσταγκραμ, βελτιστοποίησε το bio σου, με την προσθήκη keywords στο όνομα, το username και την τοποθεσία της επιχείρησής σου. Πρόσθεσε επίσης keywords και hashtags στο κείμενο του περιεχομένου που μοιράζεσαι, αλλά και εναλλακτικό κείμενο (alt text) στα πολυμέσα που ανεβάζεις.

Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να παρακολουθείς τακτικά την απόδοση του περιεχομένου σου και να αναλύεις τις βασικές μετρήσεις, ώστε να προσαρμόζεις ανάλογα την στρατηγική σου.

Συμπέρασμα

Μπορεί στο παρελθόν η επιτυχία στο ίνσταγκραμ να ισοδυναμούσε μόνο με μεγάλο οrganic reach, δηλαδή τον αριθμό followers που βλέπουν τις αναρτήσεις, ωστόσο οι συχνές αλλαγές στους αλγόριθμους αλλάζουν συνεχώς τα δεδομένα επιβεβαιώνοντας το δόγμα ότι η μόνη σταθερά είναι η αλλαγή. Γι’αυτό, η στρατηγική σου πρέπει επανακαθορίζεται κάθε φορά που προκύπτουν αλλαγές, με σταθερό στόχο όχι την προσέλκυση της μάζας, αλλά ακολούθων που θα στηρίξουν και θα εμπιστευθούν το brand σου σε βάθος χρόνου.

newsletter
newsletter subscribe

Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κάθε μήνα στο email σου νέα, συμβουλές και δοκιμασμένα tips Digital Marketing, που θα σε βοηθήσουν να αυξήσεις την προβολή της επιχείρησής σου.