Τι είναι οι λέξεις-κλειδιά
Οι λέξεις κλειδιά (keywords) είναι οι όροι που χρησιμοποιούν οι χρήστες του διαδικτύου στις μηχανές αναζήτησης. Η επιλογή των σωστών λέξεων-κλειδιών μπορεί να σας ανεβάσει σε μία από τις κορυφαίες θέσεις στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Κι αυτό, γιατί τα κατάλληλα keywords θα εμφανίσουν το περιεχόμενο του ιστοτόπου σας στο σωστό κοινό τη στιγμή που το αναζητά.
Παρακάτω θα δούμε ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσετε ώστε να βρείτε τις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά. Πριν εμβαθύνουμε στην έρευνα των keywords, είναι σημαντικό να γνωρίζετε γιατί ψάχνει κάτι το στοχευμένο σας κοινό, δηλαδή την πρόθεση αναζήτησης. Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρετε να ταυτίσετε τις αναζητήσεις των δυνητικών πελατών με το περιεχόμενό του ιστοτόπου σας.
Λέξεις-κλειδιά και πρόθεση αναζήτησης
Σημαντικό ρόλο στην έρευνα των λέξεων-κλειδιών παίζει η πρόθεση αναζήτησης. Γι’ αυτό, πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία της έρευνας, οφείλετε να γνωρίζετε τι ψάχνουν οι δυνητικοί σας πελάτες στο διαδίκτυο. Ποιους όρους χρησιμοποιούν στη μηχανή αναζήτησης και τι απαντήσεις περιμένουν να πάρουν;
Είναι σημαντικό να διαχωρίσετε αν ενδιαφέρονται μόνο για πληροφορίες, για σύγκριση προϊόντων ή αν είναι αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε αγορά. Χρησιμοποιώντας τους όρους αναζήτησης που ψάχνουν και δίνοντας απαντήσεις στα ερωτήματά τους, θα καταφέρετε να τους προσελκύσετε σε όποιο στάδιο του buyer journey κι αν βρίσκονται.
Ένας απλός τρόπος για να εξακριβώσετε την πρόθεση αναζήτησης των χρηστών είναι να ελέγξετε την πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων της Google. Αν, για παράδειγμα, για μία συγκεκριμένη λέξη-κλειδί οι περισσότεροι ιστότοποι προσφέρουν ενημερωτικό περιεχόμενο, τότε η πρόθεση χρήστη είναι καθαρά ενημερωτική. Αν, από την άλλη, εμφανίζουν Landing pages τότε είναι εμφανής η εμπορική/συναλλακτική πρόθεση.
Πώς κάνω έρευνα για λέξεις-κλειδιά
Πριν ξεκινήσετε την έρευνα των λέξεων-κλειδιών, είναι απαραίτητο να θέσετε ξεκάθαρους επιχειρηματικούς στόχους. Είτε πρόκειται για νέο είτε για παλαιότερο ιστότοπο, η διαδικασία της έρευνας προϋποθέτει να έχουν (επανα)τεθεί οι επιχειρηματικοί σας στόχοι. Με άλλα λόγια, να έχετε ξεκαθαρίσει τι προϊόντα ή υπηρεσίες παρέχετε, τι τις ξεχωρίζει από τις άλλες και ποιο κοινό στοχεύετε. Μία ανάλυση SWOT θα σας βοηθήσεις σε αυτή τη διαδικασία.
Έχοντας στο νου τους επιχειρηματικούς στόχους και το κοινό στο οποίο απευθύνεστε, θα ετοιμάσετε μία λίστα με θέματα που συνδέονται με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Από εκεί θα προκύψουν οι λέξεις-κλειδιά, τις οποίες θα στοχεύσετε. Θυμηθείτε ότι οι λέξεις-κλειδιά πρέπει να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των χρηστών. Για παράδειγμα, αν προσφέρετε λογιστικές υπηρεσίες, πιθανές λέξεις-κλειδιά που θα μπορούσαν να αναζητήσουν οι χρήστες του διαδικτύου είναι:
- Λογιστικές υπηρεσίες
- Υπηρεσίες λογιστηρίου τιμές
- Λογιστικές υπηρεσίες τι είναι
- Λογιστικά γραφεία
- Online λογιστικό γραφείο
Εργαλεία στην έρευνα για λέξεις-κλειδιά
Υπάρχουν διάφορα εργαλεία που μπορούν να σας βοηθήσουν στην έρευνα για λέξεις-κλειδιά:
- Η αυτόματη συμπλήρωση της αναζήτησης Google, που ουσιαστικά παρουσιάζει τις ερωτήσεις των χρηστών. Επιπλέον ιδέες για keywords προσφέρουν οι «συναφείς αναζητήσεις» στο κάτω μέρος της πρώτης σελίδας των αποτελεσμάτων.
- Παρεμφερές είναι και το People also Ask, που οργανώνει τα δεδομένα που εμφανίζονται στα αποτελέσματα της αναζήτησης Google. Επίσης, το Answer the Public, που επεξεργάζεται τα δεδομένα της αυτόματης συμπλήρωσης.
- Τα Ahrefs, Ubersuggest, Moz και SEMrush είναι εργαλεία που προσφέρουν δωρεάν αναζητήσεις λέξεων-κλειδιών συμπεριλαμβανομένου του όγκου αναζήτησης και της δυσκολίας κατάταξης για καθεμία από αυτές.
- Ιδέες για λέξεις-κλειδιά προσφέρει επίσης το Google Keyword Planner, όπου μπορείτε να επιλέξετε τις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά με βάση τον όγκο αναζήτησης και τον ανταγωνισμό.
Πέρα από αυτό όμως μία σε βάθος έρευνα λέξεων-κλειδιών λαμβάνει επίσης υπόψη τις τάσεις κυκλοφορίας και την ανάλυση του χάσματος των ανταγωνιστών. Στο SEO, η δομή του περιεχομένου πρέπει συμπεριλαμβάνει τις στοχευμένες λέξεις-κλειδιά στη σωστή συχνότητα. Αυτό σημαίνει αποφυγή του λεγόμενου “keyword stuffing”, δηλαδή της περιττής επανάληψης των keywords στο κείμενο.
LSI keywords: τι είναι;
Εκτός από τις λέξεις και φράσεις-κλειδιά, μία παράμετρος που επηρεάζει τα rankings των ιστοσελίδων είναι η χρήση keywords λανθάνουσας σημασιολογικής ευρετηρίασης (LSI). Για να ενισχυθεί η βελτιστοποίηση SEO, είναι καλό, εκτός από τα κύρια keywords, να συμπεριλάβετε στο περιεχόμενό σας και LSI keywords. Οι λέξεις-κλειδιά LSI (Latent Semantic Indexing) συμπληρώνουν τα βασικά keywords και ενισχύουν το SEO της ιστοσελίδας. Επειδή, όμως, δεν έχουν κύριο αλλά συμπληρωματικό ρόλο πρέπει να χρησιμοποιούνται με μικρότερη συχνότητα. LSI keywords δημιουργούνται αυτόματα όταν συμπληρώνετε μία λέξη-κλειδί στη μπάρα αναζήτησης Google (Google suggestions).
Όγκος αναζήτησης
Αν βρίσκεστε στο ξεκίνημα της επιχείρησής σας, καλό θα ήταν να στοχεύσετε σε λέξεις-κλειδιά με μεγάλο όγκο αναζητήσεων και χαμηλό ανταγωνισμό. Κι αυτό, γιατί όσο πιο δημοφιλής είναι μία λέξη-κλειδί, τόσο μεγαλύτερος ανταγωνισμός υπάρχει. Επομένως, θα πρέπει να ψάξετε για σημαντικά αλλά όχι τόσο ανταγωνιστικά keywords.
Για παράδειγμα, στην παρακάτω εικόνα βλέπουμε ότι ο μηνιαίος όγκος αναζήτησης (Volume) για τη φράση-κλειδί «επαγγελματικές κάρτες» είναι μεγάλος και η δυσκολία του όρου (SD = SEO Difficulty) σχετικά μικρή.
Ωστόσο, για έναν νέο ιστότοπο είναι καλό να στοχεύετε σε βαθμό δυσκολίας κάτω από 10.
Τι είναι τα long-tail keywords
Κατά κανόνα, οι περιζήτητες λέξεις-κλειδιά έχουν μεγάλο όγκο αναζητήσεων. Eπομένως, είναι πολύ πιθανό μεγάλες εταιρείες να τις χρησιμοποιούν για να πετύχουν υψηλή κατάταξη. Γι’αυτό, είναι προτιμότερο να δοκιμάσετε long-tail εναλλαγές στις φράσεις-κλειδιά. Δημιουργώντας long-tail keywords, δηλαδή πιο εκτενείς φράσεις-κλειδιά με μικρότερο ανταγωνισμό, αυξάνουν οι πιθανότητες για υψηλή κατάταξη.
Για παράδειγμα, το keyword «λογιστικές υπηρεσίες» μπορεί να γίνει «λογιστικές υπηρεσίες για επιχειρήσεις στη Θεσσαλονίκη». Ένα long-tail keyword που περιλαμβάνει περισσότερες πληροφορίες κάνει πιο συγκεκριμένη την αναζήτηση και είναι πιο πιθανό να οδηγήσει σε καλή κατάταξη.
Από την άλλη, ένα Geo-targeted keyword, που περιλαμβάνει το όνομα μίας πόλης, σαφώς περιορίζει το κοινό (μικρότερο traffic) αλλά είναι απολύτως ικανό να οδηγήσει σε μετατροπές. Επίσης, ένα Branded keyword, μία λέξη ή φράση-κλειδί που συνοδεύεται από μία επωνυμία, π.χ. «γυαλιά ηλίου Dior», «έπιπλα ΙΚΕΑ» είναι συνήθως πιο εύκολο να πετύχει υψηλή κατάταξη, με την προϋπόθεση ότι η επωνυμία είναι ήδη γνωστή.
Θεματικές ομάδες (topic clusters)
Τα topic clusters είναι θεματικές ενότητες που στοχεύουν η καθεμία σε ένα συγκεκριμένο keyword και χωρίζονται σε υποομάδες που αναδεικνύουν χωριστά ένα long-tail keyword. Οργανώνοντας το περιεχόμενο του ιστοτόπου σας σε topic clusters, καλύπτετε συνολικά πολλές ομάδες keywords. Έτσι, μπορείτε να διευρύνετε το μερίδιο αγοράς, αναπτύσσοντας περιεχόμενο πάνω σε περισσότερες λέξεις-κλειδιά, με στόχο τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και προσέλκυση δυνητικών πελατών.
Επιπλέον, μία στρατηγική internal linking, που θα κατευθύνει τους επισκέπτες σε διαφορετικές σελίδες του ιστοτόπου σας, θα οδηγήσει όχι μόνο σε χαμηλό bounce rate αλλά και στην σε βάθος ευρετηρίασή του από τις μηχανές αναζήτησης. Προϋπόθεση γι’αυτό, είναι ο ιστότοπος να διαθέτει πλούσιο και ποιοτικό περιεχόμενο σε ένα ευρύ φάσμα λέξεων-κλειδιών, από keywords με μεγάλο όγκο αναζήτησης, μέχρι long-tail keywords.
Λέξεις-κλειδιά και ποιοτικό περιεχόμενο
Το βελτιστοποιημένο περιεχόμενο με λέξεις-κλειδιά πρέπει να ανταποκρίνεται τόσο στις ανάγκες του δυνητικού πελάτη όσο και στις προδιαγραφές των μηχανών αναζήτησης. Αυτό σημαίνει ότι το περιεχόμενο πρέπει να είναι συναφές με τις αναζητήσεις των χρηστών, να διασφαλίζει την εγκυρότητα των πληροφοριών και να αντανακλά έναν υψηλό όγκο μηνιαίων αναζητήσεων. Έτσι, η βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης (SEO) θα φέρει αποτελέσματα.
Επίσης, όταν το περιεχόμενο ανταποκρίνεται στις ανάγκες των αναγνωστών, θα παραμείνουν στον ιστότοπο και θα επισκεφθούν και άλλες σελίδες του. Αυτό θα μεταφραστεί σε χαμηλό bounce rate και θα συνεκτιμηθεί υπέρ σας από τη Google.
Καθώς τα δεδομένα, οι αναζητήσεις του κοινού και η κατάταξή των ιστοτόπων αλλάζουν, η τακτική ανανέωση των λέξεων-κλειδιών και του περιεχομένου είναι επιβεβλημένη. Επομένως, η κειμενογράφηση πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μία διαρκής διαδικασία για την προώθηση μίας ιστοσελίδας.
Πώς να καταγράφεις τα αποτελέσματα
Ο στόχος της δημιουργίας περιεχομένου είναι να μοιραστείτε πληροφορίες που είναι χρήσιμες στο ευρύ κοινό, από το οποίο θα προκύψουν δυνητικοί πελάτες. Παρακολουθώντας την συνολική κατάταξη και τις δημοφιλέστερες σελίδες του ιστοτόπου σας θα έχετε μία ολοκληρωμένη εικόνα της παρουσίας του περιεχομένου σας στα SERPs. Η πλατφόρμα της Google Search Console καταγράφει το σύνολο των δεδομένων που αφορούν την απόδοσή του ιστοτόπου σας. Η επεξεργασία τους θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε τις αδυναμίες και ορίσετε τα περιθώρια βελτίωσης.
Διαμορφώνοντας μία στρατηγική περιεχομένου που θα περιλαμβάνει δυνατές λέξεις-κλειδιά και πλούσιο περιεχόμενο που ξεχωρίζει τη ποιότητά του, μπαίνετε δυναμικά στην αγορά που δραστηριοποιείστε, υποδεικνύοντας στους υπάρχοντες και τους δυνητικούς πελάτες την ποιότητα των υπηρεσιών σας.
Διαβάστε επίσης: Στρατηγική digital marketing σε 7+1 βήματα
Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κατευθείαν στο email σου όλα τα τελευταία άρθρα, με συμβουλές και χρήσιμα tips.