Brand name και λογότυπο
Τι είναι τελικά brand; Τι είναι αυτό που κάνει μία επωνυμία να ξεχωρίζει από τις άλλες; Σύμφωνα με τον ιδρυτή της Amazon, Jeff Bezos, «brand είναι αυτό που λένε οι άνθρωποι για σένα όταν δεν είσαι στο δωμάτιο».
Συνήθως αναγνωρίζουμε ένα brand από το σύνθημα, τα χρώματα ή το λογότυπο. Το λογότυπο έχει γίνει για πολλούς λόγους συνώνυμο του brand. Γιατί συμβαίνει αυτό; Η εξήγηση είναι απλή: ως άνθρωποι, είμαστε κυρίως οπτικά όντα. Έτσι, το λογότυπο προκαλεί το λεγόμενο «brand recall». Είναι δηλαδή μία οπτική απεικόνιση της επωνυμίας, που μας τη φέρνει αμέσως στο μυαλό.
Ένας από τους λόγους που ίσως πιστεύουμε ότι το σωστό λογότυπο είναι τόσο σημαντικό, είναι ότι το έχουμε συνδέσει με την επιτυχία των μεγάλων brands. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη Nike. Η Nike είναι μία εταιρεία αθλητικών ειδών. Στις διαφημίσεις της, όμως, δεν αναφέρεται στα τεχνικά χαρακτηριστικά των προϊόντων της. Αυτό που κάνει είναι να προβάλλει τις αξίες της με εξαιρετικούς αθλητές και το σύνθημα “Just do it”, που λάνσαρε για πρώτη φορά το 1988.
Ωστόσο, η Nike ή οποιοδήποτε άλλο μεγάλο brand δεν οφείλει την επιτυχία του στο όνομα ή στο λογότυπό του. Είναι μεγάλο brand, γιατί είναι εξαιρετικό brand σε πολλά επίπεδα, γιατί η στρατηγική branding που ακολουθεί, την έχει τοποθετήσει σε ξεχωριστή θέση στη συνείδηση του κόσμου.
Τι είναι brand
Όπως βλέπουμε, ο όρος brand περικλείει πολλά περισσότερα από ένα ιδιαίτερο λογότυπο ή ένα ξεχωριστό όνομα. Ένα brand ενέχει όλα τα εσωτερικά στοιχεία, που διαμορφώνουν, πέρα από την εμπορική του διάσταση, τον χαρακτήρα και την ταυτότητά του.
Επομένως, αυτό είναι που χτίζει τα πετυχημένα brands είναι η φιλοσοφία και το μήνυμα που μεταδίδουν στον κόσμο. Αυτό εκφράζεται από το λογότυπο και τις διαφήμισεις μέχρι τις εικόνες, το προϊόν και την αγοραστική εμπειρία. Ενώ το business brand είναι η ταυτότητα μίας επιχείρησης, το personal branding χτίζεται γύρω από την ταυτότητα του επαγγελματία. Σε αυτή την περίπτωση, το όνομα του επαγγλεματία συνδέεεται άμεσα με την επωνυμία.
Brand είναι ό,τι αντιπροσωπεύει η επιχείρησή σου. Η συνολική εικόνα που έχουμε για μια επωνυμία και η εμπειρία που αποκτούμε από τη σχέση που αναπτύσσουμε με αυτή, μπορεί να της προσθέσει ή να της αφαιρέσει αξία. Τις σωστές κατευθύνσεις σχεδιασμού και διαχείρισης μίας επωνυμίας, μας δίνει η στρατηγική branding.
Στρατηγική branding
Η στρατηγική branding έρχεται να καθορίσει πού κατευθύνεται ένα brand και γιατί. Έρχεται να αποκρυσταλλώσει τα μηνύματα και τα στοιχεία που αποτελούν το εσωτερικό DNA της. Και το πιο σημαντικό, να καθορίσει τη θέση που θέλει να κατακτήσει στη συνείδηση του κοινού, σχεδιάζοντας ένα μακροπρόθεσμο πλάνο που θα αναδείξει την επωνυμία μέσα από τη ριζική διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό.
Με άλλα λόγια, η στρατηγική branding καθορίζει την τοποθέτηση της επωνυμίας στην αγορά με τέτοιο τρόπο, που να συμβάλλει στην ανάπτυξής της. Με το κατάλληλο brand positioning, δηλαδή την τοποθέτηση του brand στην αγορά, αναδεικνύεται η Μοναδική Πρόταση Πώλησης (Unique Selling Proposition) που το ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό.
Ίσως σας ενδιαφέρει: Βrand awareness & τρόποι ενίσχυσής του (παραδείγματα)
Πώς να ξεχωρίσεις από τον ανταγωνισμό
Η διαμόρφωση του brand σου επηρεάζει τις αποφάσεις των καταναλωτών και την απόδοση της επιχείρησής σου. Για να δημιουργήσεις ή να μετασχηματίσεις το brand σου σε κάτι μοναδικό χρειάζεται αυθεντικότητα, συνέπεια και ξεκάθαρο μήνυμα. Ξεχώρισε από τον ανταγωνισμό με αυτά τα τέσσερα βήματα:
- Μείνε αυθεντικός
Όπως κάθε οντότητα είναι μοναδική, έτσι και η εταιρική σου ταυτότητα πρέπει να διακρίνεται για τη μοναδικότητά της. Βρες τι μοναδικό έχεις να προσφέρεις και παρουσίασέ το μέσα από ένα ξεχωριστό αφήγημα. Έτσι, θα πετύχεις την σωστή τοποθέτηση στην αγορά και θα ξεχωρίσεις από τον ανταγωνισμό. Διαφορετικά, γιατί να επιλέξουν εσένα και όχι κάποιον άλλο που προσφέρει τις ίδιες ή παρόμοιες υπηρεσίες;
- Πρόσφερε ουσιαστικές λύσεις
Εστίασε στην εύρεση λύσεων για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το κοινό-στόχος σου. Πρότεινε αποτελεσματικές λύσεις σε ό,τι το απασχολεί και μοιράσου το μαζί του στις πλατφόρμες που συχνάζει, και στα μέσα που προτιμά.
- Δείξε συνέπεια σε ό,τι κάνεις
Φρόντισε να έχεις σταθερή παρουσία στα social media, το blog ή το Newsletter. Προετοίμασε τη θεματολογία σου τουλάχιστον ένα μήνα νωρίτερα με τη χρήση ενός ημερολογίου. Η αδιάλλειπτη παρουσία σου, θα σε βοηθήσει να κατακτήσεις την εμπιστοσύνη του κοινού σου.
- Φρόντισε το μήνυμα που μεταφέρεις να είναι ξεκάθαρο
Οι άνθρωποι απωθούνται από περίπλοκες έννοιες, ιδέες και νοήματα. Το brand σου πρέπει να μεταδίδει πληροφορίες και μηνύματα, άμεσα, απλά και ξεκάθαρα, χωρίς περιττές πληροφορίες. Η δημιουργία μίας εταιρικής ταυτότητας, που θα περικλείει την προσωπικότητα, αλλά και όλα τα λεκτικά και οπτικά στοιχεία της επωνυμίας σου, θα αποτελέσει και το πλαίσιο για να δημιουργήσεις το βασικό μήνυμα του brand σου.
Συμπέρασμα
Κάθε πετυχημένη επωνυμία διαθέτει μία στρατηγική branding. H υλοποίησή της, απαιτεί την ύπαρξη μίας σειράς από διαδικασίες για την παρακολούθηση της εκτέλεσής της, όπως για παράδειγμα η επιλογή έξυπνων στόχων. Το χτίσιμο του brand χρειάζεται χρόνο, σκέψη και στρατηγικό σχεδιασμό. Μην ξεχνάς ότι πρεσβευτής της επωνυμίας σου είσαι εσύ καταρχήν εσύ ο ίδιος. Εσύ την προωθείς πριν από όλους τους άλλους. Φρόντισε να το κάνεις με αυθεντικότητα, συνέπεια και ουσιαστική παρουσία.
Κάνε σήμερα εγγραφή στο Symmetric Νewsletter για να λαμβάνεις κατευθείαν στο email σου όλα τα τελευταία άρθρα, με συμβουλές και χρήσιμα tips.